باغ وحش تفلیس

باغ وحش تفلیس (به انگلیسی: Tbilisi Zoological Park و به زبان گرجی: თბილისის ზოოლოგიური პარკი ) یکی از جاذبه های گردشگری و همچنین نقاط محبوب تفلیس نزد توریست های تور تفلیس است. این باغ وحش، قدیمی ترین باغ وحش کشور گرجستان است که در زمان حکومت اتحاد شوروی سابق، در سال 1927 میلادی تاسیس شده و مکان آن در مرکز این شهر قرار دارد. قیمت بلیط ورودی باغ وحش تفلیس زیاد نیست و بسیار ارزان و در حدود 1 یا 2 لاری، است ضمن اینکه در طول بازدید از آن می توانید انواع حیوانات و جانوران مختلف از جمله شیر، ببر، خرس، گورخر، میمون، فیل و غیره را ببینید. 
بسیاری از حیوانات این باغ وحش بومی سرزمین های دوردست هستند از جمله لاما که بومی آمریکای جنوبی است. در بخش هایی از باغ وحش تفلیس می توانید از ماهی ها و دوزیستان نیز دیدن کنید. همچنین انواع پرندگان زیبا و رنگارنگ از طوطی گرفته تا شترمرغ، عقاب و قو. این تنوع برای بسیاری از گردشگران تور تفلیس که برای نخستین بار از این مجموعه دیدن می کنند، بسیار جالب است.



باغ وحش تفلیس    باغ وحش تفلیس



از سال 2006 میلادی، یک مرکز آموزشی هم در این مجموعه ساخته و افتتاح شده که عمدتا برنامه های آموزشی و فرهنگی برای کودکان و نوجوانان در زمینه ارتباط و حفظ محیط زیست و اهمیت حیاط وحش در زندگی انسان ها برگزار می کند که خوشبختانه تاکنون مسئولین آن توانسته اند در این زمینه برای افراد از سنین پایین، فرهنگ سازی کنند و مسائل مهم در این زمینه ها را به آنها آموزش دهند.
هر ساله در ماه May ، این مرکز میزبان کنفرانس هایی تحت عنوان "Human and Animal World" (انسان و جهان حیوانات) است که با شرکت دانش آموزان و نوجوانان صورت می گیرد و کارکنان این مرکز و افرادی که مسئول برگزاری این کنفرانس هستند، برای آنها سخنرانی می کنند. 



باغ وحش تفلیس    باغ وحش تفلیس



در 14 ام ماه June سال 2015 میلادی در شهر تفلیس سیلی آمد که موجب خساراتی به این باغ وحش شد و برخی از حیوانات این باغ وحش هم کشته و حتی متواری شدند ولی با تلاش های مردم و مسئولین این شهر خرابی ها بازسازی و پس از مدت کوتاهی مجددا این باغ وحش راه اندازی شد. 
تا پیش از آن واقعه، گفته می شد که فضای این باغ وحش بالغ بر 120 هکتار مساحت و دارای بالغ بر 300 گونه جانوری بوده است که بسیاری از آنها جانوران بومی منطقه قفقاز بودند. 
محل باغ وحش تفلیس در دره "رود ور" (Vere River valley) است. این رود به رود متکواری در مرکز این شهر می ریزد. 
در ابتدا در 10 فوریه سال 1927 توسط "شورای شهر تفلیس" باغ وحش تفلیس بنیان گذاری شد و فضای آن توسط کارشناسان و طراحان گرجی و روس طراحی گردید. در ابتدا مساحت این باغ وحش نسبتا کم بود ولی به مرور زمان در طی دهه 1930 میلادی گسترش پیدا کرد و تا دهه های بعد فضای آن و امکاناتش به حدی گسترش پیدا کرد که می توانست میزبان بیش از پانصد هزار بازدید کننده و از جمله مسافرین مختلف تور تفلیس باشد. تعداد حیوانات باغ وحش تفلیس به مرور زمان به بیش از هزار عدد رسید که در آن زمان در کل اتحاد شوروی، جزء بهترین و بزرگترین باغ وحش ها به حساب می آمد. 
پس از فروپاشی شوروی برای مدتی این باغ وحش، دچار مشکل کمبود بودجه شد ولی از سالهای 2000 میلادی به بعد خوشبختانه کم کم با تخصیص بودجه بیشتر و توجه مقامات شهر تفلیس، بسیاری از این مشکلات برطرف شدند تا جایی که حتی در سال 2007 یک آکواریوم بزرگ در آن افتتاح شد.از سال 2012 دولت تصمیم گرفت که با کمک یک شرکت خارجی، محل این باغ وحش را به جایی خارج از شهر تفلیس ببرد و در محیطی بزرگتر و با امکانات بهتری آنرا دایر کند. قرار بود باغ وحش جدید شامل دو بخش داخلی و خارجی (open rang zoo) باشد و همچنین برای آن امکانات متعدد تفریحی و سرگرمی برای بازدید کنندگان مانند کافی شاپ . زمین های بازی در نظر گرفته شود. به دلیل کمبود بودجه این مسئله تا کنون به تعویق افتاده ولی برنامه های این پروژه در دست دولت گرجستان و شورای شهر تفلیس است. 
با این حال هنوز هم دیدن باغ وحش تفلیس در محل اصلی آن می تواند برای توریست های تور تفلیس جالب باشد و ساعاتی را به اتفاق خانواده و یا همسفرانشان ر آن به گردش و تفریح پرداخته و از نزدیک حیوانات مختلف آنرا ببینند. 
در ضمن در این مجموعه، دو رستوران – یکی در نزدیکی ورودی و یکی در انتهای محوطه قرار دارد که می توانید جهت صرف نهار و یا عصرانه در آنجا بنشینید و با آرامش به خوردن غذا و استراحت مشغول شوید. 
باغ وحش تفلیس به حدی در سالهای گذشته معروف و محبوب شده که علاوه بر توریست ها و گردشگران تورتفلیس، بسیاری از مدارس این شهر هم دانش آموزان خود را به همراه مربیان و معلمین شان برای اردوهای آموزشی و یا تفریحی به این باغ وحش می برند. 
در سال 2015 ، یکی از معروف ترین طراحان هلندی باغ وحش به نام "اریک وان در ولیت" (Eric van Vliet) از باغ وحش تفلیس دیدن کرد و ضمن دادن مشاوره، راهنمایی هایی را در آن زمان به مسئولین آن ارائه کرد که بعدا برای توسعه و بازسازی محیط آن به کار گرفته شدند. "وان در لیت" تجربه طراحی باغ وحش های زیادی در کشورهای هلند، آلمان، فرانسه و انگلستان دارد. 

آدرس: #64  M. Kostava str.  Tbilisis,  Georgia
ساعت های کاری: 10AM–6PM
شماره تماس: +995 322 33 29 01
وب تماس: www.zoo.ge/?lang=eng