پل صلح تفلیس


این پل زبیا که به زبان گرجی  მშვიდობის ხიდი, mshvidobis khidi  خوانده می شود، یکی از زیباترین پل های جدید و مدرن عابر پیاده در این کشور گرجستان است که دارای نمای قوسی شکل و شیشه ای بسیار زیبایی است. در ساخت و طراحی بدنه این پل از مصالح و مواد مختلفی مانند شیشه و آهن استفاده شده و بر روی آن از تعداد زیادی لامپ LED استفاده شده که درخشش نور آنها در شب منظره بسیار زیبایی را ایجاد می کند. پل صلح تفلیس (The Bridge of Peace) بر روی رودخانه "کورا" (Kura) در مرکز تفلیس قرار دارد و یکی از بهترین جاذبه های گردشگری تفلیس محسوب می شود بطوری که دیدن آنرا به مسافران و کسانی که با استفاده از تور تفلیس به این شهر سفر می کنند، توصیه می کنیم. 

ارتفاع این پل از سطح رودخانه کورا حدود 150 متر است.

ساخت پل صلح تفلیس:

این پل به سفارش شورای شهر تفلیس جهت اتصال بخش های قدیمی و جدید شهر تفلیس به هم با استفاده از یک پل مدرن و زیبا، طراحی و ساخته شد. در 6 ام ماه May سال 2016 میلادی این پل افتتاح شد. این پل در مکان بسیار مناسبی قرار دارد بطوریکه از روی آن بسیاری از جاذبه های گردشگری مهم و پرطفدار تور تفلیس را می توانید از دور ببینید و لذت ببرید. از جمله کلیسای "متخی" (Metekhi Church) ، مجسمه بنیان گذار شهر "وختانگ گورگاسالی" (Vakhtang Gorgasali) ، نارین قلعه  از یک طرف پل و از سمت دیگر "پل بارتاشویلی" (Baratashvili Bridge) و کاخ ریاست جمهوری دیده می شوند. همین امر هم یکی از دلایلی است که سبب شده در سالهای اخیر دیدار از این پل، در لیست برنامه های تور تفلیس و بازدیدکنندگان از این شهر شود. 

طراحی و ساخت پل صلح:

طراحی سقف این پل الهام گرفته از قوس بدنه جانداران دریایی است. طراح این پل، معمار ایتالیایی "میشل دولوچی " (Michele De Lucchi) بود که پیش از این پروژه در پروژه های دیگری مانند طراحی ساختمان ریاست جمهوری گرجستان و وزارت کشور گرجستان فعالیت داشته. از طرف دیگر سیستم نوردهی این پل هم توسط طراح فرانسوی Philippe Martinaud طراحی شده است. قسمت های اصلی بدنه این پل در ایتالیا ساخته و با استفاده از 200 کامیون به تفلیس حمل و در آنجا نصب شده است.



پل صلح تفلیس گرجستان     پل صلح تفلیس گرجستان



سقف این بنا با استفاده از 1208 قطعه لامپ LED مجهز شده که طراحی و نصب این سیستم بر روی پل از شرکت های هلندی Primo Exposures و RENA Electronica بوده است. پنل های شیشه ای که به موازات قسمت پیاده روی پل صلح نصب شده اند، توسط لامپ های کم مصرف LED خطی مجهز شده اند که به آنها "Powerglass" می گویند که توسط شرکت Glas-Platz آلمان طراحی و عرضه شده اند. 

حدود 90 دقیقه پیش از غروب آفتاب، روشنایی این چراغها آغاز می شود و هنگام شب منظره بسیار تماشایی را بر روی رودخانه کورا ایجاد می کند. 

خصوصیات نوردهی پل صلح تفلیس
همه لامپ های LED این پل بصورتی توسط طراحان شان ، طراحی شده اند که در زمان های مختلف هم بصورت مستقیم و هم بصورت اشعه ای نوردهی کنند و این کار طوری انجام شود که منبع این نورها – لامپ ها- تا حد امکان، از فاصله دور پنهان باشند. هر یک از تجهیزاتی که نگهدارنده و متصل کننده این لامپ ها بر روی بدنه پل هستند، دارای 19 سانتی متر طول، 7 سانتی متر ارتفاع و 6 سانتی متر عمق، دارند. جالب است که بدانید در کل بدنه این پل جهت برق رسانی به لامپ های LED تنها از 2 سیم برق 24ولت استفاده شده است. 

روشنایی این پل صبح ها تا 90 دقیقه پس از طلوع آفتاب همچنان ادامه دارد. در هر ساعت 4 بار نوع و رنگ نوردهی این پل عوض می شود که همین امر نیز علاوه بر تنوع، منظره جالبی را برای ساکنان و همچنین مسافران تور تفلیس گرجستان ایجاد می کند.



پل صلح تفلیس گرجستان     پل صلح تفلیس گرجستان



همچنین هنگام قدم زدن بر روی این پل، سنسورهای نصب شده بکار می افتند و لامپ های LED زیر پایتان طوری نورشان تغییر می کند که تصور می کنید با ورود هر شخص بر روی این پل، به آن واکنش نشان می دهند. نکته جالب دیگر این است که پیامی بصورت کدهای مورس (Morse Code)  مطابق یک جدول زمانی مشخص را اجرا و پخش می کند. طراح سیستم روشنایی و نوردهی این پل "مارتینود" (Martinaud ) این نوع ارتباط بین مخاطبین را life and peace between people  (زندگی و صلح بین مردم) نامیده است. 
در پایان توصیه می کنیم اگر با تور تفلیس عازم این شهر هستید دیدار از پل صلح – که یکی از بهترین جاذبه های گردشگری تفلیس است - را از دست ندهید.