تور وارنا یا صوفیا ؟


تور صوفیا یا تور وارنا ؟ همانطور که در بخش ها و مقالات قبلی اشاره شد، تور بلغارستان امروزه تبدیل به یکی از پرطرفدارترین تورهای مسافرتی و گردشگری شرق اروپا شده است.اما سئوالی که برای بسیاری از توریست ها و گردشگران هموطن پیش از رزرو تور بلغارستان پیش میاید و ذهن آنها را به خود مشغول می کند، این است که از کدام تور بلغارستان استفاده کنند؟ به کدام یک از شهرهای این کشور بصورت توریستی سفر کنند تا از سفرشان، بیشتر لذت ببرند.
در پاسخ باید گفت که عمدتا در حال حاضر 2 شهر بلغارستان در لیست تورهایی که از طرف آژانس های مسافرتی و گردشگری کشورمان ایران برگزار می شود، قرار دارند: تور صوفیا (پایتخت بلغارستان) و تور وارنا 
خوب اکنون شاید سئوال بعدی این باشد که کدامیک بهترند؟ هر یک چه مزایا و چه معایبی نسبت به دیگری دارد؟ و اینکه کدامیک بیشتر برای جوانان و کدام برای خانواده ها مناسب ترند؟ خلاصه اینکه تور وارنا بهتر است یا تور صوفیا؟

در پاسخ به این چنین سئوالاتی، باید در ابتدا شرایط هر کدام از این دو شهر را در نظر بگیریم و با آگاهی از وضعیت فرهنگی، جغرافیایی، آثار باستانی، فاصله هوایی آنها از تهران، امکانات هتل ها، مراکز تفریحی و توریستی و غیره... بهتر تور مورد نظرمان را انتخاب کنیم. 



نقشه بلغارستان صوفیا و وارنا   نقشه بلغارستان صوفیا و وارنا



در ابتدا نگاهی به شهر صوفیا می اندازیم:
این شهر پایتخت کشور بلغارستان است و با داشتن جمعیتی در حدود 1.7 میلیون نفر، پر جمعیت ترین شهر بلغارستان محسوب می شود. این شهر در غرب کشور بلغارستان واقع شده و یکی از مراکز فرهنگی و تاریخی شبه جزیره بالکان و کشورهای اروپای شرقی به شمار می آید. همچنین این شهر به دلیل قدمت تاریخی و اهمیتی که در تاریخ بلغارستان ایفا کرده دارای آثار تاریخی فراوانی در داخل و خارج از حومه شهری است بطوری که با سفر به این با تور صوفیا ، براحتی می توانید از این جاذبه های گردشگری صوفیا دیدن کرده و در این شهر از آثار تاریخی بجا مانده از دوران قدیم و هم آثار بجا مانده از دوران کمونیسم در این کشور (از 1946 تا 1990 ) و کلیساهای زیبا این شهر دیدن کنید. صوفیا یکی از انگشت شمار شهرهای اروپای شرقی است که علاوه بر داشتن زیبایی های بسیار داخل و خارج از شهر، پیست های اسکی بسیار مناسبی درست در حومه آن قرار گرفته و همین امر نیز به جذابیت این شهر توریستی می افزاید.
در این شهر، در زمان ایام تعطیلات رسمی (تعطیلات کریسمس، عید پاک، روزهای اول، ششم، بیست و چهارم ماه May و ششم ماه September) ، بیشتر گالری های هنری و مغازه ها و فروشگاه های کوچک تعطیل هستند. صوفیای بلغارستان، 2500 سال قدمت تاریخی دارد و بنابراین برای کسانی که علاقه مند به دیدن آثار تاریخی و باستانی هستند، بسیار مناسب است. به خصوص آثار بجا مانده از دوره های رومی ها، پادشاهی بلغارستان (در زمان قرون وسطی) ، عثمانی ودوران کمونیسم . 
آب و هوای صوفیا: از طرف دیگر این شهر دارای آب و هوای معتدل با میانگین دمای 10.2 درجه سیلسیوس می باشد. این شهر در طول سال معمولا بطور میانگین دارای 60 روز برفی است و دما در آن تا 15- درجه سیلسیوس هم پایین می آید. از طرف دیگر بیشتر روزهای تابستان، هوا برعکس گرم و آفتابی است و در ماه های July   و August دما به 35 درجه سیلسیوس هم می رسد. 
معمولا بیشترین میزان ریزش باران در اوایل تابستان است که گاهی در همان ایام، هوای صوفیا طوفانی می شود.
سفر به صوفیا: جهت سفر به این شهر، می توانید از طرق مختلفی به سفر کنید. مثلا برای سفر با هواپیما، می توانید از طریق پروازهای Turkish Airlines  و یا Qatar Airways  به این شهر سفر کنید. (البته بسیاری از توریست های کشورهای اروپایی با استفاده از اتومبیل شخصی و یا با استفاده از تورهای زمینی به این شهر سفر می کنند) همچنین این شهر دارای امکانات حمل و نقل شهری مناسبی است مانند مترو، اتوبوس و تاکسی. ایستگاه های مترو این شهر بسیار تمیز هستند و به دلیل معماری خاص و همچنین مدرن بودنشان بد نیست که هنگام سفر با تور صوفیا، حداقل یکبار متروی این شهر را امتحان کنید. از طرف دیگر در صوفیا، امکان اجاره خودرو و دوچرخه  نیز وجود دارد.
 شهر صوفیا دارای آثار دیدنی بسیاری است از جمله:
موزه ها: موزه تاریخ صوفیا، موزه ملی تاریخ نظامی، موزه مردم شناسی و مطالعات فرهنگی، موزه ملی انسان و زمین، موزه تاریخ ملی، انستیتو و موزه ملی انسان شناسی، موزه پلی تکنیک، موزه ملی تاریخ طبیعی، موزه هنرهای سوسیالیستی، موزه ایوان وازوف، موزه ورزش، موزه ادبیات و موزه آب و هوا.
گالری ها: گالری ملی هنرهای خارجی، گالری ملی هنر، گالری هنری صوفیا و گالری هنری شهر صوفیا (این گالری های اسامی مشابه دارند آنها را با هم اشتباه نکنید)
کلیساها: کلیسای سنت الکساندر نوسکی، کلیسای بویانا، کلیسای سنت جورج، کلیسای هاگیا صوفیا، کلیسای ارتدوکس سنت نیکولاس و کلیسای Sveti Sedmochislenitsi . 
کنیسه صوفیا Sofia Synagogue (محل عبادت یهودیان) که گفته می شود بزرگترین کنیسه یهودیان در اروپاست. 
بناهای یادبود و مکان های تاریخی: آمفی تئاتر سردیکا Amphitheatre of Serdica ، Battenberg Mausoleum ، کاخ Knyaz Battenberg's ، بنای یادبود واسیل لوسکی، یادبود تزار آزادی بخش و بنای یابود "سرباز گمنام" 
میدان ها و فضاهای باز دیدنی: Largo (که دارای سه ساختمان با طراحی کلاسیک دوران سوسیالیستی است) ، میدان شاهزاده الکساندر باتنبرگ ، میدان پتکو اسلایو (Petko R. Slaveykov Square) ، ایستگاه مترو دانشگاه صوفیا و میدان Patriarch Evtimiy.
پارک ها و باغ های زیبا: باغ بوریس (Borisova Gradina) ، پارک جنوبی (Yuzhen Park) ، باغ شهری و باغ وحش صوفیا.
پلهای جالب و دیدنی: پل Orlov Most ، پل عشاق و پل شیرها. 

همچنین جهت تفریحاتی مانند ورزش در این شهر – به خصوص شنا – می توانید به مکان های مختلفی بروید. از جمله استخرهای: Happy Beach Viktoria ، Maxi - Water World ، Tsarsko Selo ، Varadero ، Liulin Beach و Leda .
از طرف دیگر هر ساله در این شهر فستیوال های بزرگ و مهم هنری  (در شاخه های مختلف هنر از جمله: سینما، تئاتر، موسیقی و غیره) برگزار می شوند که هر کدام طرفداران خاص خود را دارند. از جمل: فستیوال فیلم صوفیا، Broken Balkanz ، Sofia Design Week ، Water Tower Art Fest ، International Folklore Festival و ...
از طرف دیگر در شهر صوفیا، رستوران ها  و فست فودهای بسیاری وجود دارد که بنا به علاقه و همچنین ذائقه غذایی شما، می توانید انتخاب کنید. جالب اینجاست که تعدادی از این رستوران ها، صرفا به سرو و فروش سوپ های محلی می کنند. بعضی از این سوپ ها بسیار خوشمزه و لذیذ هستند و به کسانی که با استفاده از تور صوفیا به این شهر سفر می کنند، توصیه می شود اگر به خوردن سوپ علاقه مندند، حتما سری به این رستوران ها بزنند.
همچنین کافی شاپ ها و سایر مراکز فرهنگی و توریستی این شهر که بسیار مناسب بازدید خانواده ها و توریست های علاقه مند به فرهنگ و مردم این کشور هستند، می باشند.
شهر وارنا:
این شهر سومین شهر بزرگ کشور بلغارستان است که در کنار دریای سیاه واقع شده و امروزه یکی از قطب های توریستی این کشور به شمار می آید. البته علاوه بر این موضوع، این شهر از مراکز مهم دانشگاهی وپژوهشی، حمل و نقل دریایی، تجاری و همچنین یکی از مراکز مهم نیروی دریایی بلغارستان است. 
فرودگاه بین المللی وارنا در 8 کیلومتری غرب این شهر قرار گرفته و از آنجا مسافرین با استفاده از اتوبوس و یا تاکسی به شهر رفت و آمد می کنند. در حال حاضر شرکت های هواپیمایی متعددی به این شهر پرواز دارند از جمله Turkish Airlines.
جهت رفت و آمد توریست ها به مرکز شهر، آنها می توانند از امکانات متعددی مانند اتوبوس، تاکسی و حتی دوچرخه نیز استفاده کنند.
وارنا به دلیل سواحل زیبا، شبهای به یاد ماندنی که در آن توریست های جوان در آن به گردش و تفریح می پردازند و همچنین تفریحات و ورزش های آبی معروف است. این شهر دارای جاذبه های گردشگری متعددی است. از جمله:
موزه ها: موزه مردم شناسی وارنا، موزه دریایی، موزه مطالعات انسانی، موزه نبرد پارک وارنا (Battle of Varna Park Museum) 
باغ دریایی (Sea Garden)
آکواریوم وارنا (که یکی از جاذبه های پرطرفدار این شهر است) 
دلفیناریوم 
پل Asparuhov Most که بسیاری از جوانان جهت ورزش bungee jumping از آن استفاده می کنند. 
کلیسای ارتدوکس قدیمی این شهر
البته در این شهر تورهای مختلفی جهت سرگرم کردن توریست ها برگزار می شود که شرکت کردن در آنها بسیار جذاب و هیجان انگیز است و به خصوص به جوانان علاقه مند به ورزش توصیه می شود. از جمله: تور دوچرخه سواری غروب وارنا (Varna Sunset Bike Tour) . 
خرید در وارنا: اگر اهل خرید هستید می توانید در بعضی از پاساژها و مراکز خرید این شهر به خرید سوغاتی و یا کادو بپردازید. از جمله: Grand Mall, Pfohe Mall, Central Plaza, Mall of Varna, Varna Towers
رستوران های متعدد و مناسبی نیز در این شهر وجود دارند از جمله: رستوران Alba  ، رستورانBM  ، رستوران La Pastaria ، رستوران Bistro Europe .
همچنین این شهر دارای مراکز توریستی متعدد و متنوعی نیز هست که هر ساله هزاران توریست از آنها بازدید می کنند. مانند:
Golden Sands که  یکی از این بخش های معروف شهر است و بسیاری از توریست ها جهت خوشگذرانی به آنجا سر می زنند. این منطقه در 17 کیلومتری شمال مرکز شهر واقع شده و بسیاری از هتل ها، کافه ها و رستوران های معروف ساحلی در آنجا قرار دارند.
Sveti Konstantin and Helena که در 10 کیلومتری شمال مرکز شهر قرار دارد.
Albena  :  در سی کیلومتری شمال وارنا واقع شده و دارای معماری کلاسیک از دوران کمونیسم است. 

سواحل توریستی متعدد در شمال و یا جنوب شهر



مقایسه تور وارنا و صوفیا   مقایسه تور صوفیا و تور وارنا



با این اوصاف حتما خودتان متوجه شده اید که کدام یک از این دو شهر و سفر با کدام یک از دو تور صوفیا و یا تور وارنا برای شما مناسب تر است: 
- اگر اهل دیدار و گشت و گذار در دنیای تاریخ و فرهنگ و هنر هستید، از دیدن باغ ها و پارک های تفریحی زیبا لذت می برید و رستوران های بزرگ و مراکز خانوادگی را بیشتر دوست دارید به شما سفر با تور صوفیا را توصیه می کنیم.
- و اگر جوان هستید و عاشق شنا در دریا، گشت و گذارو اقامت در هتل های لوکس و مجلل و همچنین تفریحات و ورزش های آبی و بطور خلاصه جاهایی که توریست های جوان بیشتر از آنجا بازدید می کنند، توصیه می کنیم که از بین تورهای بلغارستان ، تور وارنا را انتخاب کنید.