پول گرجستان

اگر برای  سفر و رزرو تور تفلیس یا تور باتومی گرجستان نگران تعویض پول جهت خرج کردن در طول سفر به گرجستان هستید، نگران نباشید. با داشتن کمی اطلاعات در این زمینه راحت تر می توانید در زمان اقامت و دیدار از جاذبه های گرجستان، از سفرتان لذت ببرید.

در این زمینه باید خدمتتان عرض کنیم که گرجستان مانند بسیاری از کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق، تا زمان فروپاشی اتحاد شوروی در سال 1991 از روبل شوروی به عنوان واحد پولی استفاده می کرد. در آن زمان هر روبل شوروی معادل 100 کوپک بود. بعضی از جمهوری های شوروی تا سال 1993 (یعنی حدود 2 سال بعد از فروپاشی) همچنان از روبل شوروی استفاده می کردند تا اینکه این پول با ورود روبل جدید روسیه جایگزین شد.

 از آن پس جمهوری های شوروی سابق اقدام به چاپ و استفاده از پول ملی خود کردند. از جمله جمهوری گرجستان که واحد پول ملی آن در حال حاضر "لاری" (GEL مخفف Georgian lari) است. در ابتدا در سوم ماه آپریل سال 1993 میلادی کشور گرجستان اقدام به جایگزینی پول جدید خود با واحد پول سابق اتحاد شوروی کرد و سپس در بیستم اکتبر سال 1995 میلادی، لاری واحد پول جدید این کشور، معرفی و سپس در بازارهای این کشور به گردش درآمد که تاکنون ادامه دارد.

امروزه هر "لاری" معادل 100 "تتری" است. لاری در زبان کهن گرجی به معنای "ذخیره" و یا "اندوخته" می باشد ولی تتری بمعنای "سفید" است. در سالهای اولیه استقلال این کشور از واحد پولی و سکه هایی بنام "مانتی" ، "آبازی" و "کوپن گرجستان" استفاده می شده. بین سالهای 1993 تا 1995 ، پیش از معرفی لاری، بانک های گرجستان اقدام به چاپ و عرضه کوپن Kuponi  کرده بودند ولی این واحد پولی مشکلات زیادی داشت تا اینکه 2 سال بعد سرانجام با پول جدیدتر جایگزین شد.

لاری دارای آرم و نشانه مخصوص به خود است و تقریبا در دهه های گذشته نرخ آن ثبات مناسبی داشته است. در رقابتی که چند سال پیش جهت انتخاب نشانه ای برای این واحد پولی در گرجستان برگزار شد، معیارهای متعددی جهت اعلام طرح برنده در نظر گرفته شد از جمله نزدیک بودن و شباهت طرح ها به حروف الفبای گرجی، طرح نمادهای ملی و تاریخی گرجستان و ساده گی و سهولت به طراحی و چاپ آن سرانجام طرح برنده که شبیه به یکی از حروف کشیده و قوس دار الفبای باستانی گرجی ها بود، انتخاب شد. خالق این طرح زیبا هنرمند و سفالگر معروف این کشور "ماخاز شولیدزه" Malkhaz Shvelidze بود.  

سرانجام در ماه July سال 2014 ، مدیر کل بانک ملی گرجستان طی یک نامه رسمی به کنسرسیوم بین المللی Unicode ها ، درخواست ثبت علائم یونیکد برای این واحد پولی کرد که درخواست ایشان پذیرفته شده و از سال 2015 تاکنون یونیکد واحد پول این کشور بصورت رسمی ثبت شده است.



پول گرجستان    پول گرجستان



سکه ها:

سکه های پول گرجستان بصورت 1 ، 2 ، 5 ، 10 و 50 تتری و همچنین 1و 2 لاری هستند. (از 2 لاری ببالا پول این کشور بصورت اسکناس چاپی می باشد و لطفا توجه داشته باشید که یک و دو لاری ، بصورا اسکناس هم موجود هستند)

پول گرجستان    پول گرجستان



مراکز تبدیل ارز:
زمانی که با استفاده از تور تفلیس به این شهر سفر می کنید، حتما در سطح شهر به تعداد زیادی از صرافی ها و مراکز تبدیل ارزهای خارجی به پول گرجستان یا لاری مواجه می شوید. البته بیشتر بانک ها هم در سطح شهر این کار را انجام می دهند ولی بسیاری از آنها نسبت به صرافی ها ، کارمزد بیشتری دریافت می کنند. بنابراین توصیه می شود که قبل از تبدیل ارز در این مراکز از نرخ ارز و همچنین مقدار کارمزد دریافتی مطمئن شوید تا هنگام تبدیل ، هزینه کمتری صرف کنید.

همچنین مانند بسیاری از کشورهای دیگر، برای سفر به گرجستان هم بهتر است که در ایران، دلار آمریکا خریداری کرده و سپس دلار را در خود تفلیس ، باتومی یا شهرهای دیگر به لاری تبدیل کنید.