اقامتگاه تابستانی استالین در سوچی

شاید برای مسافرینی که با تور سوچی به دیدار از بسیاری آثار تاریخی و مراکز فرهنگی و ورزشی این شهر می روند، جالب باشد که بدانند در این شهر اقامتگاه تابستانی دومین رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق قرار دارد.

درباره این رهبر سابق اتحاد شوروی ، باید گفت که پس از مرگ بنیان گذار اتحاد شوروی سابق (لنین) در سال 1924 ، معاون و جانشین او ژوزف استالین ، جایگزین او شد و به سمت رهبری اتحاد جماهیر شوروی و رهبری این کشور رسید. او تا زمان مرگش یعنی سال  1953 ، با قدرت رهبری این کشور را در دست داشت و بسیاری از مخالفین سیاسی خود را از سر راه برداشت.

در زمان جنگ جهانی دوم هم استالین رهبر شوروی بود و پس از اشتباهات تاکتیکی متعدد هیتلرو ارتش آلمان نازی، نیروهای ارتش سرخ به فرماندهی استالین توانستند در ابتدا ارتش آلمان را در خاک شوروی شکست داده و سپس با کمک متفقین (انگلستان و آمریکا و هم پیمانان شان) توانستند اروپای شرقی را از چنگ نازی ها آزاد کرده و سرانجام خود آلمان را به تصرف خود درآورند.

استالین که هم پیمان و متحد آمریکا و انگلستان شده بود، در تلاش برای شکست هیتلر، در نوامبر 1943 برای دیدار با رهبران این کشورها به تهران آمد و به همراه نخست وزیر وقت بریتانیا وینستون چرچیل و رئیس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا ، فراانکلین روزولت در کنفرانسی شرکت کرد که به کنفرانس تهران معروف شد و مسیر جنگ جهانی دوم را تعیین کرد.



اقامتگاه تابستانی استالین در سوچی    اقامتگاه تابستانی استالین در سوچی



در این کنفرانس حدود و مرزهای آینده کشورهای اروپایی تعیین شد و قرار شد که سرزمین های زیادی را از آلمان جهت تنبیه این کشور جدا و به لهستان و روسیه (شوروی آن زمان) داده شود. و خود آلمان هم پس از جنگ جهانی دوم به دو بخش شرقی (زیر نظر شوروی)  و غربی (زیر نظر کشورهای غربی)  تقسیم شود.

پس از جنگ جهانی و آزاد شدن کشورهای اروپای شرقی از چنگ نازی ها، محبوبیت استالین برای مدتی بیشتر شد . بطوریکه تبدیل به سمبل حزب کمونیست و نماد یک رهبر بزرگ سوسیالیست شده بود. اما با آغاز سرکوب های شدید و دستگیری های روشنفکران و موج شکنجه و اعدام ها در شوروی و کشورهای تازه کمونیست شده بلوک شرق ، چهره واقعی وی به مردم جهان نشان داده شد و کم کم محبوبیت وی تبدیل به تنفر شد و این امر تا جایی ادامه پیدا کرد که با مرگ وی ، حتی بسیاری از سران حزب کمونیست شوروی هم از دست او راحت شده و نفس راحتی کشیدند. بعدها حزب کمونیست شوروی در زمان رهبر بعدی، بسیاری از جنایات او را شدیدا محکوم کرده و برخی از زندانیان سیاسی بی گناه که هنوز در زندان های استالین بودند و در خطر اعدام قرار داشتند را آزاد کردند.



اقامتگاه تابستانی استالین در سوچی    اقامتگاه تابستانی استالین در سوچی



امروزه یکی از یادگارهایی که از این رهبر شوروی باقی مانده، همین ساختمان قدیمی است که گفته می شود محل اقامت تابستانی او بوده و یکی از مراکز توریستی شهر سوچی است که توریست هایی که با تور سوچی به این شهر می روند، می توانند براحتی از این بنای تاریخی دیدن کنند. با توجه به اینکه شهر سوچی نزدیک مرزهای آبخاز و گرجستان است، شاید دلیل انتخاب این شهر برای اقامت در تابستان (در کنار هوای نسبتا ملایم و معتدل سوچی نسبت به بسیاری از شهرهای روسیه) نزدیک بودن این شهر به محل تولد استالین یعنی کشور گرجستان بوده است.



اقامتگاه تابستانی استالین در سوچی    اقامتگاه تابستانی استالین در سوچی



نمای خارجی این ساختمان به رنگ سبز است و همین باعث می شود بسیاری از توریست ها در همان اول که وارد محوطه آن می شوند، متعجب شوند. البته دیوارها و نمای داخلی این اقامتگاه کاملا فرق می کنند و به رنگ های شیری یا قهوه ای هستند. همین تنوع رنگ هم برای بازدید کنندگان می تواند جالب باشد. در داخل ساختمان می توانید براحتی میز اسنوکر، استخر، میز کار و تلفن استالین و اشیاء دیگری متعلق به آن دوره را از نزدیک ببینید. با وجود قدیمی بودن، بدلیل نگهداری درست و اصولی از این بنای تاریخی، در طول بازدید از این ساختمان براحتی می توانید عکس ها، اتاق ها و آثار بجا مانده جالب توجهی را ببینید.

یکی از جالب ترین اشیاء این موزه، مجمسه مومی استالین است که شباهت زیادی به او دارد و گاهی توریست ها کنار این مجسمه ایستاده و از خود عکس های سلفی می گیرند. همچنین دیدن عکس های سیاه و سفید قدیمی و مجسمه های جالب آن دوران هم خالی از لطف نیست.

پس اگر با استفاده از تور سوچی قصد سفر به این شهر جالب و زیبا را داشتید، دیدار از این اثر تاریخی را از دست ندهید.