وارونگ Warung چیست ؟

در کشور اندونزی و برخی از نقاط مالزی، به نوعی از کافه ها و رستوران های کوچک محلی "وارونگ" گفته می شود که معمولا توسط خانواده ها اداره می شوند. امروزه این کلمه در فرهنگ توریستی جهان نیز جا افتاده و این کلمه به گوش بسیاری از توریست هایی که از این دو کشور به خصوص جزیره بالی سفر کرده اند، کاملا آشناست. در وارونگ ها، معمولا خوراکی ها، غذاهای محلی و گاهی نوشیدنی های محلی فروخته می شوند. در واقع هنگام سفر با تور بالی، از نزدیک می توانید با وارونگ و همچنین فرهنگ غذایی سنتی مردم بالی و اندونزی آشنا شوید.

بطور سنتی بیشتر وارونگ ها در واقع اتاقک های چوبی بودند که در کنار خیابان ها و برخی جاده ها قرار داشتند و مردم هنگام مراجعه سریعا با پرداخت پول، خوراکی یا غذای مورد علاقه خود را از فروشندگان آن که معمولا اعضای یک خانواده بودند خریداری و سپس از آنجا می رفتند. همچنین محل بسیاری از این وارونگ ها در گذشته دقیقا در نزدیکی یا کنار محل سکونت آن خانواده بود. البته امروزه با گسترش توریسم بالی و همچنین بیشتر شدن امکانات توریستی و از طرفی با موفقیت برخی از این وارونگ ها، بمرور زمان بسیاری از آنها گسترش پیدا کردند و تبدیل به رستوران های معروفی شدند که در مقاله بهترین رستوران های محلی بالی آنها را معرفی کرده ایم.

وارونگ های سنتی در اصل از چوب (به خصوص چوب بامبو) و پوشال ساخته می شدند. در سالهای اخیر برخی از وارونگ ها از آجر و بتن هم ساخته می شوند به ویژه وارونگ هایی که در محل زندگی خانواده مالک آن ساخته شده اند.

نوعی از وارونگ ها بنام Warung tendaنیز وجود دارد که در واقع نوعی وارونگ قابل حمل و چادر مانند است و با استفاده از چادر، پارچه، کرباس، مشما و همچنین لایه های پلاستیک شفاف بر پا می شوند. ایجاد این نوع از وارونگ ها بدلیل ارزان بودن، عدم  نیاز به فضای زیاد و سهولت برچیدن و حمل قطعات آن برای خانواده ها (به خصوص خانواده هایی که استطاعت مالی مناسبی ندارند)  بسیار در سالهای گذشته محبوب شده و به خصوص در برخی نواحی از روستایی از این نوع وارونگ ها  بیشتر استفاده می شود.



وارونگ محلی در بالی   وارونگ Warung در بالی



معنی وارونگ:

این کلمه در زبان مردم محلی اندونزی و بالی، به معنای کسب و کار محلی است. که البته در حالت کلی شامل طیف وسیعی از کسب و کارهای محلی مانند مغازه های کوچک، اغذیه فروشی ها و رستوران های کوچک می شود. این عنوان دربسیاری از جزایر اندونزی مانند جاوا و بالی استفاده می شود. البته در برخی از نواحی مانند شبه جزیره مالایا و همچنین جزیره سوماترا، از کلمه Kedai نیز جهت این مفهوم استفاده می شود. در برخی از نقاط کشور اندونزی از کلمات دیگری هم بجای آن مانند angkringan  و Toko استفاده می شود.

همچنین این مفهوم ممکن است شامل معانی گسترده تری نیز باشد از جمله: wartel  (مخفف وارونگ تلفن یا کیوسک تلفنی) و warnet  (مخفف وارونگ اینترنت یا به بیان بهتر کافی نت)

انواع وارونگ:

وارونگ ها دارای تنوع گسترده ای از لحاظ خدماتی که ارائه می دهند هستند از جمله بعضی از آنها صرفا نوشیدنی های سرد، شیرینی، سیگار، اسنک و کلوچه های محلی می فروشند. در صورتی که وارونگ های بزرگتر و مجهزتر اقدام به فروش غذا می کنند. که در این دسته از وارونگ ها، غذای محلی فروخته می شود مانند "پیسانگ گورنگ" ، "گورنگان" ، "ناسی گورنگ" (برنج تفت داده شده) و "می گورنگ" (ماکاراونی تفت داده شده)

امروزه در جزایر توریستی بالی و لومبوک، منظور از وارونگ در حقیقت کافه ای کوچک و چوبی کنار خیایبان است که به گردشگران تور بالی و مردم غذا (اعم از محلی و گاهی هم غربی) می فروشد. علاوه بر غذاهای معمول اندونزیایی، ممکن است بسیاری از آنها در منویشان انواع سوپ، استیک، سیب زمینی و ماهی داشته باشند.

برخی از انواع وارونگ ها عبارتند از:

- Warung rokokیا نوع معمولی وارونگ ها، که در واقع نوعی مغازه یا اغذیه فروشی کنار خیابان هستند و از چوب درخت، بامبو و یا حلب ساخته شده. در این نوع وارونگ ها معمولا، برخی نیازها و احتیاجات روزانه مردم مانند سیگار، نوشیدنی های سرد، اسنک، آبنبات، سوپ، برخی کلوچه های محلی و حتی برخی از اقلام مانند خمیر دندان و غیره...

این نوع وارونگ ها تقریبا در بیشتر جاها دیده می شود. از کنار خیابان گرفته تا سواحل و روستاها.

- Warkop  یا warung kopi: به نوع دیگری از وارونگ می گویند که در واقع یک نوع کافی شاپ است و معمولا قهوه و اسنک های مختلف (از جمله بادام زمینی تفت داده شده) ، رمپیک (لوبیای قرمز پخته شده با برنج و کره) ، برخی کلوچه های محلی، پیسانگ گورنگ و نان را می فروشند. در سالهای اخیر نوع جدیدتری از کافی شاپ ها به نام kopitiam  در سراسر اندونزی، مالزی و سنگاپور گسترش و محبوبیت بیشتری از این نوع وارونگ ها، پیدا کرده است.

بطور سنتی "وارونگ کوپی" ها محل تجمع مردان روستاها و صحبت درباره اخبار روزانه بوده. ولی در سالهای گذشته با افزایش محبوبیت نوشیدن انواع قهوه، کم کم بسیاری از این نوع وارونگ ها تبدیل به کافی شاپ های مدرن شدند.

- Warung nasi:  در چنین وارونگ هایی nasi (در زبان اندونزیایی به معنای برنج) همراه با غذاهای محلی این کشور سرو شده و فروخته می شود. معمولا در مقابل وارونگ ناسی ها، میزها و نیمکت های چوبی درازی هستند که مشتریان همگی هنگام صرف غذا کنار هم می نشینند. شاید نشستن در کنار مردم محلی و حتی گفتگو با آنها هنگام صرف نهار، جالب باشد و بتوانید با آنها دوست شوید.

- Warteg  یا warung tegal: این  نوع وارونگ هم نوع خاصی از وارونگ ناسی است که توسط گروهی از مردم جزیره جاوه اندونزی ساکن در شهر "تگال" تاسیس شده و در آن غذاهای سنتی این جزیره همراه با برنج می فروشند. تنوع غذایی گسترده، دیده شدن غذاها پیش از پخت (در ظرف های شیشه ای درست مانند بسیاری از جگرکی ها و بعضی رستوران های کشور خودمان که می توانید گوشت جگر یا کباب های آماده پخت را از پشت ویترین شیشه ای آنها ببینید) قیمت ارزان و لذیذ بودن این غذاها همه موجب شده که این نوع وارونگ در سالهای اخیر طرفداران زیادی پیدا کند.

Warung padang  معمولا در این نوع وارونگ ها، Padang که نوعی غذای محلی اندونزیایی است به مشتریان عرضه می شود. معمولا در فضای این وارونگ ها میز و صندلی های چوبی مناسبی برای مشتریان وجود دارد. بنابراین در صورت مراجعه به آنها براحتی می توانید بر روی یکی از میزهای خالی نشسته و غذایتان را میل کنید. البته در این نوع وارونگ ها، تنوع غذاها کمتر از وارونگ های دیگر است. در سالهای اخیر با افزایش محبوبیت، موفقیت و گسترش کسب و کار آنها، امروزه به آنها rumah makan padangو یا Padang restaurant نیز اطلاق می شود.

- Warung jamu: در چنین وارونگ هایی، داروهای سنتی این کشور معروف به Jamu فروخته می شوند.

- Warnet  یا warung internet : که در اصل کافی نت های محلی هستند.

- Wartel  یا warung teleponهمان باجه های تلفنی هستند که سابقا در بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشور خودمان پیش از فراگیر شدن موبایل ها، در شهرها زیاد بودند. 

وارونگ Warung در بالی    وارونگ Warung در بالی



با وجود تنوع گسترده خدمات وارونگ ها، بسیاری از توریست هایی که با تور بالی به این جزیره و یا با تورهای دیگر به سایر نقاط کشور اندونزی سفر کرده اند، اکثرا با وارونگ هایی که غذا می فروشند مواجه شده اند. از این رو با محبوبیت و گسترش بسیاری از این نوع وارونگ ها، برخی از آنها حتی نه فقط در سطح این کشور بلکه شهرت جهانی نیز پیدا کرده اند. جالب اینجاست که بعضی از این آنها نامشان را براساس غذایی که می فروشند، انتخاب شده مانند  warung bubur kacang ijoیا warung burjoکه نامش از غذای محلی که می فروشد بنام Bubur kacang hijauگرفته شدهو یا warung roti bakarکه نان پخته شده به مشتریان می فروشد، warung pecel leleکه غذایی به نام pecel lele(گربه ماهی پخته شده) را می فروشد، warung indomie  رشته های پخته شده ماکارونی (نودل) را با مخلفات خوشمزه سرو می کند و ...

در ضمن به این نکته هم توجه دشاته باشید که بسیاری از این وارونگ ها، حالت Self Service دارند و شما پس از کشیدن غذای مورد نظرتان در بشقاب، سپس برای حساب کردن به صندوق می روید. همچنین بهداشت و نظافت در بیشتر وارونگ های این کشور به خصوص در بالی بسیار بالا است و از این لحاظ لازم نیست هیچ گونه نگرانی به خود راه دهید.

با این اوصاف اگر اهل خوردن غذاهای محلی کشورهای مختلف هستید، هنگام سفر با تور بالی حتما سری هم به این نوع اغذیه فروشی های محلی بزنید.