اطلاعات جالب قبل از سفر با تور بلغارستان

اگر به سفر و جهانگردی و به خصوص دیدار از کشورهای اروپای شرقی علاقه مند هستید، یکی از کشورهایی که به شما پیشنهاد می کنیم، بلغارستان است. شاید در سالهای اخیر درباره تور بلغارستان ( شامل تور صوفیا و تور وارنا) از دوستان یا آشنایانی که به این کشور سفر کرده اند، شنیده باشید. کشوری زیبا با مردمانی مهربان، آثار تاریخی و گردشگری فراوان، طبیعت فوق العاده جذاب و سرسبز، امکانات مناسب توریستی، سواحل توریستی در کنار دریای سیاه و انواع امکانات ورزشی و تفریحی و... همه دست به دست هم داده تا روز بروز این کشور در دو دهه اخیر در زمینه توریسم و گردشگری پیشرفت کند و امروزه تبدیل به یکی از بهترین قطب های گردشگری اروپای شرقی شود. 



نقشه بلغارستان شهر صوفیا     چیزهایی که قبل از سفر با تور بلغارستان باید بدانید




جغرافیای بلغارستان:

بلغارستان در شبه جزیره بالکان در جنوب شرقی قاره اروپا واقع شده و سراسر این کشور پوشیده از کوهستان یا جنگل های متعدد است. چند رشته کوه در این کشور واقع شده اند یکی رشته کوه های ردوپه که عمدتا شامل کوهستان های نواحی جنوبی و غرب بلغارستان می شوند، رشته کوه های بالکان که بخشی از این رشته کوه ها از شمال و مرکز بلغارستان می گذرند. رشته کوه های دیگری هم در این کشور واقع شده اند که معرفیت کمتری نسبت به دو رشته کوه دیگر دارند و به نامهای رشته کوه های "ریلا" و رشته کوه های "پیرین".

بلندترین کوه این کشور قله کوه "مصلا"  (Musala) می باشد که با داشتن ارتفاعی در حدود 2925 متر بلندترین قله این کشور است. شاید برایتان نام این کوه جالب باشد و بد نیست بدانید که نام این کوه در زمان عثمانی ها، از کلمه عربی "مصلی" (به معنی "محل نماز") گرفته شده و تا امروز این نام بر روی آن مانده است. این کوه در کوهستان ریلا واقع شده و در غرب این کشور و در نزدیکی شهر صوفیا قرار دارد. بنابراین زمانی که با تور صوفیا سفر کردید، در صورت تمایل می توانید با دوستان و یا با کمک راهنماهای محلی به این کوه بروید و از تله کابین و کوهنوردی در اطراف آن لذت ببرید. این کوه در واقع در "پارک ملی ریلا"  قرار دارد.

این کشور دارای 2 رودخانه مهم است یکی رود معروف دانوب (danube) که نامش برای بسیاری آشناست و به زبان بلغاری نامش "دوناو" است. این رود از آلمان سرچشمه می گیرد و پس از طی مسافت طولانی و گذر از خاک کشورهای آلمان، اتریش، اسلواکی، مجارستان، کرواسی، صربستان سرانجام به مرز بلغارستان و رومانی می ریزد و از آنجا وارد بخش شرقی خاک روانی شده و سرانجام به دریای سیاه وصل می شود.

رودخانه مهم و معروف دیگر این کشور "رود ماریتسا" (Maritsa)  نام دارد که از غرب بلغارستان سرچشمه گرفته و سپس با عبور از جنوب این کشور به خاک ترکیه و سپس دریای اژه می ریزد.

بلغارستان از سمت غرب با صربستان و مقدونیه و از سمت شمال با رومانی و از سمت جنوب با یونان و ترکیه همسایه است. بخش شرقی این کشور را هم سواحل دریای سیاه آن تشکیل می دهد.

پایتخت این کشور شهر صوفیا می باشد که در غرب بلغارستان واقع شده اما این کشور دارای شهرهای توریستی دیگری هم هست از جمله وارنا که در شرق این کشور و در کنار دریای سیاه قرار دارد. در سالهای اخیر با داشتن سواحل جذاب و توریستی و هتل های فراوان و لوکس و درجه یک و همچنین مراکز گردشگری و تفریحی برای جوانان، تور وارنا به یکی از پرطرفدارترین تورهای بلغارستان و همچنین اروپا نزد توریست ها و گردشگران جوان ایرانی شده است. امروزه این کشور از 28 استان تشکیل شده. 

تاریخ بلغارستان:

دانشمندان و مورخان معتقدند که اجداد مردم امروزی بلغارستان، دسته ای از اقوامی بنام بلغار بودند که از شمال دریای سیاه در قرن 7 ام میلادی به این ناحیه کوچ کرده و توانستند اسلاوها را شکست بدهند. بعدها با تشکیل حکومت های پادشاهی و گسترش حکومت بلغارها این کشور رونق گرفت و با پذیرش مسیحیت بلغارستان هم مانند بسیاری از کشورهای اروپایی بخشی از جهان مسیحیت شد. از آن زمان بارها خاک بلغارستان مورد تاخت و تاز حکومت های مختلف قرار گرفت از امپراطوری بیزانس (روم شرقی) گرفته تا عثمانی ها که در قرن 14 ام بر این کشور مسلط شدند. سرانجام پس از قرنها مبارزه در سال 1878 میلادی با کمک روسیه این سرزمین بار دیگر خودمختاری پیدا کردند تا اینکه در اوایل قرن بیستم دولت وقت این کشور اعلام 

استقلال از ترکیه عثمانی را کرد. از آن پس بلغارستان در جنگ های متعددی (از جمله جنگ بالکان، جن جهانی اول و جنگ جهانی دوم) درگیر شد و پس از جنگ جهانی دوم این کشور تبدیل به کشوری کمونیستی شد و این وضعیت تا سال 1990 میلادی و برقراری انتخابات آزاد و شکست کمونیست ها ادامه داشت.

از آن زمان تاکنون بلغارستان تبدیل به کشوری آزاد و آباد شده که در سالهای اخیر با رشد و توسعه هر چه بیشتر جایگاه بهتری در میان کشورهای اروپایی برای خود باز کند. حکومت این کشور جمهوری است.در حقیقت جاذبه های تاریخی بسیار را هنگام سفر با تور بلغارستان پیدا خواهید کرد.مخصوصا در شهر زیبای صوفیا که یابودها و آثار تاریخی فراوانی را در خود جای داده است.

فرهنگ و هنر بلغارستان:

مردم این کشور نیز مانند بسیاری از کشورهای دیگر اروپای شرقی علاقه زیادی به هنر به خصوص موسیقی دارند. این کشور دارای سازهای سنتی خاصی است که البته برخی از آنها را در دیگر کشورهای اروپای شرقی و یا ناحیه قفقاز هم می توان دید.  از جمله سازهایی مانند دودوک، کاوال، کاباگیوا و توپان. 



سازهای سنتی بلغارستان     ساز سنتی بلغارستان کاوال



همچنین این کشور یکی از مراکز تولید عطر گل رز در جهان است و از دیر باز در این زمینه معروف بوده است. پس هنگامی که با تور بلغارستان سفر کرید، اگر به فکر خرید سوغاتی بودید، یکی از بهترین انتخاب های شما می تواند خرید عطرهای این کشور باشد.

مردم بلغارستان:

زبان رسمی این کشور زبان بلغاری است که از زبان های هندواروپایی به شمار می رود. بیشتر مردم این کشور بلغار هستند که تاریخ دانان و دانشمندان عقیده دارند ریشه نژاد آنها به اقوام ترک باستانی آسیای مرکزی می رسد که بعدها به سمت اروپا مهاجرت و با اقوام دیگر این منطقه به مرور زمان مخلوط شده اند.

امروزه بیش از 80% مردم بلغارستان، از قوم بلغارهستند ولی اقلیت های ترک و کولی هم در این کشور زندگی می کنند. همچنین زبان رسمی این کشور زبان بلغاری می باشد و شاید برایتان جالب باشد که بدانید در این زبان، کلمات زیادی از زبان های دیگر مانند ترکی، فارسی و زبان مقدونی وجود دارد.  

زبان انگلیسی هم در دهه های گذشته نزد مردم این کشور به ویژه جوانان، بسیار محبوب شده بطوری که امروزه بسیاری از جوانان این کشور با آموختن این زبان براحتی با توریست ها و گردشگران خارجی صحبت و ارتباط برقرار می کنند و همین امر هم شاید یکی از مزایای استفاده از تور بلغارستان و سفر به آنجا باشد.

ورزش بلغارستان:

بلغارستان در نیم قرن گذشته در بعضی از رشته های ورزشی از جمله کشتی و وزنه برداری بسیار موفق بوده و ورزشکاران این کشور نیز در رقابت های المپیک و جام های مختلف به موفقیت های چشمگیری دست یافته اند.

از طرف دیگر فوتبال هم در بلغارستان تاریخ درازی دارد و سابقه آن به اواخر قرن نوزدهم باز می گردد. اما تیم های حرفه ای فوتبال بلغارستان اکثرا در نیمه اول قرن بیستم تشکیل شدند. فوتبال در این کشور دارای افت و خیزهای فراوانی بوده و در برخی از دوره های المپیک موفقیت هایی را کسب کرده. از طرف دیگر در برخی از دوره های جام جهانی فوتبال هم تیم ملی بلغارستان موفقیت هایی در پی داشته به خصوص دو جام 1986 مکزیک و جام 1994 که در این دومی آنها توانستند حتی تیم ملی آلمان را که قهرمان دوره پیشین بود- را با نتیجه 2-1 شکست دهندو بسیاری از کارشناسان فوتبال را در آن زمان متعجب کنند.



فوتبالیست بلغارستان     وزنه بردار بلغارستانی



یکی از اسطوره های فوتبال این کشور "هریستو استوایچکوف" بود که بین سالهای 1982 تا 2003 به بازی مشغول بود و از آن زمان تا کنون به مربی گری تیم های بسیاری در این کشور پرداخته. وی در زمان جوانی یکی از بهترین بازکنان فوتبال اروپای شرقی به حساب می آمد و سابقه بازی در برخی تیم های مطرح اروپایی مانند پارما و بارسلونا را نیز دارد.