تاریخچه سوچی

سرزمین امروزی سوچی از هزاران سال پیش دارای سکنه بوده است.ساکنان این منطقه قبایل کوه نشین قفقازی بوده اند که بعدها تحت تاثیر و تصرف تمدن یونانیان باستان ، رومی ها ، آبخازیان و عثمانیان قرار گرفتند.تعداد کمی آثار از تمدن های باستان در سوچی بجا مانده که لوح های سنگی عصر برنز و معابد بیزانس قرون وسطی از جمله آنهاست.

امپراطوری روسیه به این سرزمین ها در آغاز قرن 19 میلادی نزدیک شد و در بعد از پیروزی در جنگی با امپراطوری عثمانی در سال 1829 این سرزمین ها را مالِ خود نمود.اولین پایگاه مرزی روسیه در مرکز سوچی درسال 1938 به عنوان بخشی از خاک روسیه در امتدا سواحل دریای سیاه ایجاد گردید.یک زیست گاه روسیه ای با نام سوچی در این منطقه در سال 1896  برپا شد و در سال 1917 مقام شهر به این منطقه اعطا گردید.

در آغاز قرن بیستم میلادی ، سوچی به عنوان تفرجگاه ساحلی شهرت یافت.در سال 1902 اولین گرمابه و حمام در ماتستا (Matsesta) ساخته و در سال 1909 تفرجگاهی رسمی به نام ساحل قفقازی (Caucasian Riviera) در سوچی بازگشایی شد.درست قبل از انقلاب سال 1917 ، سوچی لغب "شهر" را دریافت کرد و در همان سال نیز از طریق خط ریلی به روسیه متصل گردید.اما خدمات ریلی عادی در سوچی شیش سال بعد و پس از پیروزی بولشویک ها (Bolsheviks ) در جنگ داخلی آغاز شد.در این دوران جمعیت شهر به آرامی درحال رشد بود و از 13000 نفر درسال 1916 به 17000 نفر در سال 1932 رسید.

شرایط سوچی در سال 1934 تغییر زیادی کرد.در این سال نوسازی و بازسازی های جامعی به عنوان یک ابتکار در دولت استالین در دستور کار قرار گرفت.تنها پس از 7 سال و بین سال های 1932 تا 1939 جمعیت سوچی رشد انفجار گونه ای را تجربه کرد و از 17000 نفر به 72000 نفر رسید.در حقیقت جاده های جدید ، سالن ها نمایش و تئاتر، پارک ها ، هتل ها و تفریحگاه های جدیدی که در آن دوره ساخته شد چهره امروزی سوچی را بوجود آورد.

در سال 1961 مقامات وقت تصمیم گرفتند محله ها و زیستگاه های اطراف را نیز با سوچی یکپارچه کنند و اینگونه بود که تاریخ "سوچی بزرگ" (Greater Sochi) آغاز گردید.

پس از سقوط جمهوری شوروی و پس از الحاق شبه جزیره کریمه (Crimea) به حکومت استقلال یافته اکراین ، شهر سوچی جای کریمه را به عنوان استراحتگاه تابستانی رییس های جمهور روسیه گرفت.

در سال 2007 برگ دیگری از تاریخچه سوچی ورق خورد و در آن سال توانست میزبانی المپیک زمستانی سال 2014 را بدست آورد.حجم ساخت و سازها در این دوره بسیار عظیم بود.این ساخت و سازها شامل ایجاد زیرساخت های شهری جدید برای سوچی مانند جاده ، بهبود سیستم آب و فاضلاب ، ساخت بندرگاه و فرودگاهای جدید و احداث ساختمان های تجاری و اقامتی متعدد گردید.چهر جدید سوچی آینده این شهر به کلی تغییر داد و آن را از یک تفریحگاه بومی به یک شهر بین المللی تبدیل نمود.



 



سوچی بزرگ ، 105 کیلومتر از خط ساحلی دریای سیاه را در اختیار خود دارد.مساحت کلی آن 3500 کیلومتر مربع و سه برابر بزرگتر از مسکو می باشد.با این حال بخش بزرگی از جمعیت سوچی در نوار ساحلی (بخش سیاه و سفید نقشه) آن ساکن هستند و قسمت زیادی از ناحیه کوهستانی سوچی (حدود 1900 کیلومتر مربع) متعلق با پارک ملی سوچی است.

دیدنی های تاریخی سوچی

تاریخ سوچی از رویدادهای بسیاری تشکیل شده که علاقه مندان به بناهای تاریخی در تور سوچی را مجذوب خود خواهد کرد.برخی از این بناهای تاریخی به شرح زیر می باشد:

ساختمان های طرح امپراطوری در دوره استالینیسم :

دوره های معماری مدرن در سوچی از زمان ساخت سازهای عظیم سال 1934 آغاز گردید.در دوره استالینیسم (تا سال 1953)  بناهای یادبود زیادی در اطراف سوچی ساخته شد.در میان آنها می توان به ترمینال مرکزی قطار سوچی ، بندر سوچی و تئاتر زمستانی سوچی اشاره نمود.

استراحتگاه تابستانی استالین :

استراتحتگاه تابستانی استالین در سوچی در اصل یک از املاک تاجری به نام میخایلویچ بود که توسط بولشویک ها تصرف و سپس توسط یکی از معماران معروف روسی به استراحتگاه استالین تبدیل گشت.همچنین افسانه های درمورد قدم زدن شبح استالین هنگام شب در این خانه در بین مرمان سوچی وجود دارد.



     



قلعه های نظامی گودلیک :

آثار بجا مانده از قلعه های مثلثی شکل دوران بیزانس که در اصل در بین قرون 4 تا 5 پس از میلاد ساخته شدند و نشان دهنده تاریخ گذشتدگان و ساکنان قدیم سوچی می باشند

معبد لو :

معبد لو (Loo temple) سوچی در قله تپه ای در 1.5 کیلومتری از دریا واقع شده است.این معبد در قرن 10 تا 12 میلادی ساخته شد و در قرن 14 بازسازی شده و در فاصله قرن های 15 و 16 به یک قلعه نظامی تبدیل گردید



     



در صورتی که به تاریخ و بناهای تاریخی علاقه دارید همسفر شدن با تور های سوچی می تواند گزینه ای بسیار عالی جهت بازید و آشنایی با شهری باستانی در کنار تفریحگاه های مدرن ومناظر طبیعی شگفت انگیز برای شما باشد.