دانستنی های تور کوش آداسی

در این مطلب قصد داریم  جاذبه ها و اطلاعات عمومی مفید برای سفر هرچه بهتر با تور کوش آداسی  (kusadasi) را به شما معرفی نماییم 

درباره کوش آداسی :

کوش آداسی معروف به جزیره پرنده در 71 کیلومتری شهرستان مرکزی کوش آداسی قراردارد .در حدود70 هزار نفر جمعیت در نوار ساحلی دریای اژه استان آیدین در آن ساکن هستند که شغل ساکنین آن علاوه بر صنعت توریست که پررنگ ترین حرفه ی این منطقه است صنایع دستی میباشد علاوه بر آن کشاورزی و برداشت انگور انجیر و زیتون بعلت آب و هوای معتدل این منطقه جزء فعالیت های اصلی مردم کوش آداسی محسوب می شود.

علاوه بر صنعت توریست کشتی های کروز نیز در بنادر این منطقه پهلو میگیرند و فعالیت در بخش مسکن نیز رواج یافته، صنایع دستی و پوشاک و پارچه ترک نیز جذابیت خاص خود را برای مرد جهان و بخصوص در بین ایرانیان دارد .

آب و هوای این منطقه معتدل است و حدود 300 روز از سال آفتابی است تابستان در این منطقه از اوایل اردیبهشت ماه آغاز و تا اوایل آبانماه ادامه دارد.اواسط تیر تا اواسط مرداد گرمترین ماه کوش آداسی با دمای بیش از 42 درجه است اگر تور کوش آداسی را در این زمان انتخاب میکنید حتما از کرم ضد آفتاب و کلاه استفاده کنید .

بندر کوش آداسی با بنادر بدروم مارماریس و جزیره ی ساموس در ارتباط و نزدیک است در بهار و تابستان با قایق موتوری میتوان به جزیره ساموس سفر کرد و از آن لذت برد .

خانه ها قدیمی در نزدیکی ساحل ها به رستوران و کافه تبدیل شده و تپه ها به هتل و بلوک آپارتمان تبدیل شد در چند دهه اخیر ویلا سازی و تجارت و جذب سرمایه از این طریق در کوش آداسی رواج یافته است

تاریخچه کوش آداسی:

کوش آداسی 3000 سال قبل از میلاد  توسط مردمی اهل فلات مرکزی آناتولی پایه ریزی شد 546 سال قبل از میلاد به تصرف ایرانیان در آمد 200 سال قبل از میلاد، امپراطوری رم بر آن مسلط شد و زلزله باعث تغییر مسیر امپراتور رم شرقی در نزدیکی کوش آداسی گردید .بعد از نابودی شهر یونانی افسوس، اسکالانوا (اسکله نو ) در محل کنونی کوش آداسی تاسیس شد و جای بندرگاه افسوس را گرفت. بعد از حمله سلطان محمد فاتح این شهر تا سال 1413 توسط امپراتور عثمانی اداره میشد.شهرت اسکالانوا در دوران عثمانی به ساختمانها و قلعه های باشکوهش بوده است.کاروانسرای اوکاز محمد پاشا یکی از بناهایی است که در آن میتوان معماری دوره ی عثمانی را به وضوح مشاهده نمود

بعد از جنگ جهانی اول در سال 1919 اسکله نو مورد تاخت و تاز یونانیان قرار گرفت و بعد از پیروزی آتاترک اسکالانوا بخشی از جمهوری ترکیه شد .بعد از نبرد جناق قلعه اختلافات بالا گرفت و نام آن به نزدیک ترین جزیره که همان کوش آداسی بود تغییر کرد.

کاروانسرای اوکوز محمد پاشا پلاژ آب گرمهای کوش آداسی غار کاراجا غار سیرتلافینی پارک ملی دلتای آیدین از جاذبه های تور کوش آداسی میباشد .

جاذبه های توریستی کوش آداسی:

دروازه قلعه، دیوارهای مساجد و ارگ قلعه در جزیره کبوتر یکی از نقاط دیدنی کوش آداسی از بناهای ساخته شده در دوران عثمانی و بیان کننده سبک معماری آن دوران هستند بازدید از این مناطق در تور کوش آداسی برای افراد علاقه مند به بناهای تاریخی بسیار جذاب خواهد بود.

شاید برای دوستداران تاریخ و مذهب قویترین جاذبه در تور کوش آداسی، مریم آنا یا همان خانه مریم مقدس است که حضرت مریم ده سال پایان عمرش را در آن زیسته است و همچنین کوههای شمال افسوس که غار اصحاب کهف در  آن قرار گرفته است .



          



از معروفترین بخشهای کوش آداسی برای مسافرین تور کوش آداسی سواحل شنی و صخره ای اش میباشد.

یکی از پرطرفدارترین سواحل کوش آداسی ساحل شنی کادینلار دنیزی در قسمت جنوبی شهر مناسب انواع ورزشهای آبی مثل شنا غواصی اسکی روی آب برای مسافرین تور کوش آداسی میباشد.

دو اسکله مخصوص کشتی ها و قایق های کوچک است اسکله در ابتدای بلوار به موازات ساحل قراردارد .

همه روزه میتوانید جهت ثبت نام در تورهای یکروزه دریایی به این اسکله ها بروید البته قطعا یکی از برنامه های تور کوش آداسی خواهد بود.تور گشت با کشتی که معمولا از ساعت 9 صبح تا 4 عصر زمان میبرد در آبهای گرم اژه یکی دوبار توقف و میتوانید توی دریا شیرجه بزنید و این تورها معمولا با ناهار و پذیرایی همراه است

تور های گشت دریا بصورت یکساعته و بدون توقف در شب نیز وجود دارد که جاذبه خاصی برای تور کوش آداسی محسوب میشود .



سواحل زیبا در تور کوش آداسی     سواحل زیبا در تور کوش آداسی     



در تور کوش آداسی از طریق مسیر دریایی کشتی کروز میتوانید به جزیره معروف کبوتر بروید.این جزیره در زمان عثمانی بدلیل موقعیت استراتژیک برای اهداف نظامی استفاده میشده بازدید از موزه ی داخل قصر بزرگ جزیره را میسر میکند .وقتی به جزیره کبوتر میرسید از دور درختهای زیتون را به رنگ سفید میبینید اشتباه برداشت نکنید اینها شکوفه نیستند بلکه دستمالهایی هستند که جهت برآورده شدن آرزوها به درختان گره زده شده است در جزیره میتوانید بقایای توپهای زمان جنگ که باعث تخریب و ویرانی گردیده را ببینید .



          



گردش و تفریح در پارک آبی آدالند یکی دیگر از جاذبه های تور کوش آداسی میباشد .این پارک یکی از بزرگترین پارکهای آبی اروپا و دنیایی از بازیهای آبی و دارا بودن یکی از بزرگترین سرسره ای آبی جهان سرسره AMAZON SLIDE به طول 450 متر طولانی ترین سرسره آبی جهان  دارای استخر موج خروشان که هر 15 دقیقه موج مصنوعی تولید میکند . پارک آبی پارک دلفین ها و پارک دریایی نیز از جاذبه های پرطرفدار تور کوش آداسی به حساب می آیند حتی میتوانید با پرداخت هزینه با دلفین ها عکس بگیرید. میتوان هیجان را در تور کوش آداسی بارها و بارها تجربه کرد برای نمونه شنا در آکواریوم پر از ماهی .میتوانید در بدو ورود کارت اعتباری خود را شلرژ کنید و از تمام امکانات پارک استفاده کنید هنگام غروب نیز رقص فواره ها در میدان مرکزی پارک انجام میشود



پارک آبی آدالند در تور کوش آداسی     پارک آبی آدالند در تور کوش آداسی     پارک آبی آدالند در تور کوش آداسی



یکی دیگر از مشخصات بارز ترکیه و جاذبه های تور کوش آداسی حمام ترکی است که میتوان آن را تجربه کرد صدها سال است که حمام ترکی بخشی از فرهنگ ترکیه است و قدمت آن در حدود 250 سال است.

سفر با جیپ به اطراف جزیره یکی دیگر از جاذبه های تور کوش آداسی است البته بدلیل سرعت زیاد جیپ و پستی و بلندی فراوان به کسانی که سابقه تهوع در حرکت را دارند توصیه نمیشود.از دیگر جاذبه های  تور کوش آداسی تور جزیره ساموس (محل تولد الهه هرا -الهه آسمانها و ملکه ایزدان المپ- ) میباشد که میتوانید از آن لذت ببرید پارک ملی پنینشولا در روستای گوزل چاملی نیز یکی دیگر از جاذبه های تور کوش آداسی میباشد.

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی در تور کوش آداسی پاموک کاله یا جزیره ی پنبه ای میباشد .که دارای 17 چشمه آب گرم است و بعلت دمای بالا، آبها و رسوبات شبیه پنبه شده و مشابه این چشمه در ایران باداب سورت است با حوضچه های پله ای به رنگ قرمز و نارنجی که یکی از جاذبه های توریستی محبوب در استان مازندران محسوب می شود.



          



تور کوش آداسی و خرید سوغاتی

بازار های محلی روزهای 3 شنبه و 4 شنبه و جمعه برپا میشود که روزهای سه شنبه و جمعه آن تره بار است و میتوانید سبزی و میوه تازه ای را که مردمان این منطقه برای فروش آورده اند خریداری کنید .روزهای 4 شنبه نیز لباس و پوشاک را میتوانید تهیه کنید .مینی بوس هر 5 دقیقه از ساحل بانوان به بازار میرود از مراکز خرید ارزان نیز میتوانید در تور کوش آداسی بازدید  کنید و شب را نیز در آنها سرگرم باشید



خرید از بازار اصلی در تور کوش آداسی     خرید از چهارشنبه بازار در تور کوش آداسی     



مسیری به سمت شهر بدروم است که حدود 40 دقیقه تا کوش آداسی فاصله دارد و میتوانید مارکهای آدیداس، نایک، بنتون، لیوایز را از آن خریداری کنید .

اگرچه تاکسی در کوش آداسی خیلی گران است اما برای راحتی توریستها و ساکنین، ون هایی با ظرفیت 10 نفر وجود دارد که به "دلموش" معروفند و میتوان با صرف هزینه کم با آنها به جاهای دیدینی این شهر بروید