آبشار دودهساگار گوا

گوا به دلیل سواحل معروف، چشم اندازهای خیره کننده، کلیساهای باستانی و زندگی شبانه هیجان انگیز در بین تورهای هند از محبوبیت بیشتری برخوردار میباشد. فاصله این ایالت تا بمبئی کوتاه بوده و در نتیجه در تعطیلات و آخر هفته ها مملو از بازدیدکنندگان داخلی می شود؛ بهترین زمان همراهی با تور گوا در روزهای اواسط هفته و فصل های غیر اوج گردشگری می باشد. آب و هوای گوا معتدل و آفتابی می باشد اما دوره موسمی و افزایش رطوبت در این منطقه از ژوئن تا سپتامبر طول می کشد. در این ایالت ساحلی شگفت انگیز گزینه های مختلفی از امکانات رفاهی و تفریحی برای گردشگران وجود دارد، از جمله هتل های لوکس و اقامتگاه های ارزان قیمت. البته قسمت عمده هزینه در تور گوا به زمان سفر بستگی دارد، تورهای زمستان و بهار گوا علاوه بر هزینه مناسب سفر، آب و هوای خوب و جشنواره های فراوان را شامل می شود. به دلیل موقعیت جغرافیایی، ایالت گوا در هند دارای انواع جاذبه های توریستی طبیعی می باشد که در کنار جاذبه های تاریخی و مدرن شهر گرددشگران فراوانی را در تور هند به خود جذب می کنند.


آبشار دودهساگار Dudhsagar Falls

آبشار دودهساگار پنجمین آبشار بلند هند و دیدنی ترین جاذبه طبیعی گوا می باشد که علاوه بر گردشگران خارجی بسیاری از افراد محلی نیز از آن بازدید میکنند. این آبشار به دلیل رنگ سفید و شیری اش، به نام Dudhsagar به معنای "دریای شیر" نامیده شده اما در بین مردم محلی به نام Tambdi Surla نیز شناخته می شود. نمای دیدنی و جذاب برای گردشگران داخلی و خارجی تور گوا، رودخانه Mandovi است که از طرف شیبدار کوه از ارتفاع بیش از 310 متری پایین می ریزد که از فلات Deccan سرچشمه می گیرد. آبشار دودهساگار با بیش از30 متر عرض بر روی صخره ای تقریبا عمودی به شکل سه جریان آب ریخته و منظره ای باشکوه را به وجود می آورد.


آبشار دودهساگار گوا


راههای منتهی به آبشار توسط دپارتمان جنگلداری گوا راه اندازی و نگه داری می شود و بازدیدکنندگان از آبشار دودهساگار در تور گوا باید مبلغی برای ورود یا عکاسی بپردازند. هیچ رستوران یا مکانی برای فروش غذا یا آب در نزدیکی های آبشار وجود ندارد بنابراین به بازدیدکنندگان توصیه می شود برای بازدید از این آبشار مواد غذایی مورد نیازشان را همراه داشته باشند. در نظر داشته باشید که با توجه به مسیر زمان بازدید از آبشار چیزی حدود 5 تا 6 ساعت را شامل می شود، پس بهتر است صبح زود به سمت آبشار حرکت کنید. نکته دیگری که به گردشگران تور گوا توصیه می شود، وجود میمون ها در ورودی آبشار است، با اینکه به نظر به کسی آسیب نمی رسانند اما باید مراقب وسایلتان به خصوص مواد غذایی و عینک خود باشید.

وب سایت : www.dudhsagar-falls.com

شماره تماس : 00917447553344


بهترین زمان بازدید از آبشار دودهساگار

درتابستان (آپریل تا ژوئن) دمای هوای گوا به حداکثر میزان خود میرسد بنابراین دما و رطوبت بالا باعث می شود این فصل زمان مناسبی برای همراهی با تور گوا و بازدید از جاذبه های آن نباشد. اگرچه فصل پاییز (اواخر ژوئن تا اکتبر) بادهای موسمی باعث ایجاد باران شده و بازدید از جاذبه های توریستی گوا را کمی دشوار می کند ، اما یکی از زمان های مناسب برای بازدید از آبشار دودهساگار است زیرا در این زمان از سال آب بسیار بیشتری وجود دارد و آن را از نظر زیبایی جذاب تر می کند. در ماه سپتامبر تنها چند روز بارانی وجود دارد و جولای فصل معتدل موسمی است و بهترین ماه برای بازدید از آبشار دودهساگار می باشد؛ با این حال ، به خاطر داشته باشید که مسیر پیاده روی به دلیل بارندگی بسیار لغزنده تر خواهد بود. ازنظر شرایط جوی ومسیر نوامبر تا ژانویه نیز زمان خوبی برای بازدید از آبشار درتور گوا است. ازماه سپتامبر تا ماه می اغلب تورهای گردشگری پیشنهاد گذراندن یک پیک نیک همراه با نهار را در آبشار دودهساگار میدهند، همچنین برخی از تورها اقامت شبانه در پای آبشاررا دارند و درفضای باز کمپ برگزارمیکنند.


دسترسی به آبشار دودهساگار گوا


دسترسی به آبشار دودهساگار در تور گوا

آبشار باشکوه و خیره کننده دودهساگار در میان پارک ملی Mollem یا تفریحگاه Bhagwan Mahaveer قراردارد. همانطور که گفته شد رودخانه ماندووی که از قنات غربی عبور می کند، بر فراز بلندترین قله های حاشیه گوا و کارناتاکا ریزش می کند و بدین ترتیب آبشار دودهساگار را تشکیل می دهد. این آبشار از جاده پاناجی 60 کیلومتر فاصله دارد و در مسیر ریلی Madgaon-Belgaum در حدود 46 کیلومتری شرق Madgaon و 80 کیلومتری جنوب Belgaum واقع شده است.

می توان از طریق جاده یا قطار به ایستگاه راه آهن Kulem رفت و سپس به سمت آبشار حرکت کرد؛ یا برای دسترسی سریعتر جیپی را با راننده اجاره کرد؛ در این صورت هنوز پیاده روی برای رسیدن به پایین آبشار وجود خواهد داشت. از Kulem تا آبشار چیزی حدود 12 کیلومتر فاصله دارد که با 40 دقیقه پیاده روی میتوان به آن رسید. این جیپ ها ظرفیت سوارکردن شش نفر را دارند و به مدت یک ساعت و نیم برای برگرداندن گردشگران تور گوا منتظر می مانند. تاکسی های شخصی نیز برای دسترسی به آبشار وجود دارند که درنزدیکی ورودی تفریحگاه Bhagwan Mahaveer پیاده می کنند. برای صرفه جویی در هزینه ها می توانید از تورهای گروهی استفاده کنید.


نکاتی برای بازدید از آبشار دودهساگار

1-    هزینه اجاره جیپ برای دسترسی به آبشار2800 روپیه می باشد.

2-    زمان اجاره کردن جیپ باید یک جلیقه نجات نیز تهیه کنید، هزینه این جلیقه ها 30 روپیه میباشد.

3-    گیشه اجاره جیپ ازهشت صبح تا 3.5 عصر باز بوده و درصورت جمعیت زیاد ممکن است زودتر هم تعطیل شود.

4-    در فصل های موسمی تور گوا گاهی به دلیل افزایش و طغیان آب ، آبشار تعطیل شود؛ بهتراست از قبل هماهنگ کنید.

5-    ازمعبد Tambdi Surla که ازقرن 16 درمسیر آبشار قراردارد نیز دیدن کنید.

6-    نزدیکترین اقامتگاه نزدیک آبشار استراحتگاه آبگرم دودهساگار است.