غواصی تولامبن بالی

تولامبن (Tulamben) یک جزیره کوچک در سواحل شمال شرقی بالی است که ساحل آن از ماسه و سنگ‌های سیاه تشکیل شده. پس از غرق شدن کشتی ارتشی ایالات متحده توسط یک زیردریایی ژاپنی در سال 1942، تولامبن به محبوب‌ترین سایت غواصی بالی تبدیل شد. در فصل‌های شلوغ، روزانه بیش از صد نفر در لابلای بدنه‌ی این کشتی عظیم‌الجثه، غواصی می‌کنند. از این رو سایت غواصی تولامبن در میان مسافران تور بالی از محبوبیت بالایی برخوردار است.

چیزی که مسافران تور بالی از آن اطلاع ندارند، آنست که نام تولامبن از باتولامبی (batulambih) گرفته شده است که ترجمه آن تقریباً بصورت «سنگ‌های بسیار» می‌شود. این نام برگرفته از فوران‌های آتشفشانی کوه آگونگ (Mount Agung) است که این قسمت از بالی را بارها مورد آسیب و خسارت قرار داده. ساحل تولامبن بالی از ماسه تشکیل نشده، بلکه سنگ‌های کوچک و بزرگ با سطوح صاف در آن وجود دارند. نام باتولامبی به مرور زمان دستخوش تغییرات شد. ابتدا به باتولامبن (Batulamben) و در نهایت به تولامبن تبدیل شد. کلمه باتو (Batu) در زبان اندونزیایی به معنای سنگ می‌باشد. بهمین خاطر امروزه ساحل تولامبن یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم تور بالی است.



غواص تولامبن در تور بالی   غواص تولامبن در تور بالی



مهم‌ترین دلیل محبوبیت غواصی تولامبن در میان مسافران تور بالی، به علت وجود لاشه کشتی ارتش امریکایی است که تنها 25 متر از ساحل فاصله داشته و در ارتفاع سی متری زیر سطح آب قرار دارد. بهترین زمان غواصی در ناحیه تولامبن بالی در ماه‌های اکتبر و نوامبر (مهر تا آذر) و همچنین از مه تا جولای (فروردین تا تیر) است. در این ماه‌ها، آب و هوا معمولاً آرام است. علاوه بر وجود بی‌مهرگان و مرجان‌های رو سطوح کشتی، می‌توانید انواع ماهی‌های بزرگ و شگفت‌انگیز مانند خورشیدماهی اقیانوسی (که محلی‌ها به آن Mola Mola می‌گویند)، کوسه‌نهنگ و ... را در سایت غواصی تولامبن بالی مشاهده نمائید. غواصان حرفه‌ای از محلی‌های خواسته‌اند که ماهیگیری از این مکان را به حداقل برسانند.