پارک برات بالی

پارک ملی غرب بالی به نام پارک ملی برات بالی (Bali National Park Barat) یک ناحیه جنگلی حفاظت‌شده است که با مساحت 19.000 هکتار، اغلب اراضی مرکزغربی بالی را تشکیل می‌دهد. پارک ملی برات بالی، تأسیس‌شده در سال 1995، شامل اکوسیستم‌های منحصر به فردیست و همچنین محل زندگی مینای بالی (Bali Starling)، یکی از کمیاب‌ترین پرندگان جهان است. پارک ملی برات بالی فرصت مناسبی را برای طبیعت‌دوستانی که از تور بالی استفاده می‌کنند، فراهم می‌آورد.

پارک ملی غرب بالی دارای جزیره‌ای به نام منجاگان (Menjagan) است که به آن جزیره گوزن (Deer Island) نیز می‌گویند.  این جزیره، گردشگران و مسافران تور بالی را بخاطر محیط بسیار مناسبش برای غواصی و شنا به خود جلب می‌کند و همچنین دارای گوزن‌های قهوه‌ای سوندا است که گونه‌ای نادری از آهوی قهوه‌ای محسوب می‌شود.

علاوه بر جزیره منجاگان، 3 جزیره‌ی دیگر در آب‌های اطراف پارک برات بالی وجود دارند؛ جزیره بورونگ (Burung Island)، جزیره گادونگ (Gadung Island) و جزیره کالونگ (Kalong Island).



پارک ملی برات تور بالی    پارک ملی برات تور بالی



پارک ملی برات بالی دارای بیش از 300 گونه‌ی مختلف از پرندگان و حیوانات اغلباً نادر است و مسافران تور بالی که قصد ورود به این پارک را دارند، باید حتماً یکی از راهنماهای دارای مجوز پارک، آنها را همراهی نماید.

پارک ملی برات بالی یا پارک ملی غرب بالی برای رفاه گردشگران و مسافرانی که با تور بالی به این محدوده  سفرمی کنند  به چند منطقه (Zone) تقسیم شده است. این مناطق شامل منطقه اصلی (Main Zone)، منطقه جنگلی (Jungle Zone)، منطقه محافظت‌شده دریایی (Marine Protected Zone)، خدمات (Utility Zone)، منطقه فرهنگی (Cultural Zone)، منطقه مذهبی و تاریخی (Religious an Historical Zone)، منطقه مخصوص (Special Zone) و منطقه سنتی (Traditional Zone) است.

همانطوری که پارک برات بالی از نظر گردشگری و فرهنگی برای بومیان و مسافران تور بالی مهم است، از نظر تحقیقاتی و حفظ منابع طبیعی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اغلب اراضی این ناحیه را نواحی صاف و سرازیری تشکیل می‌دهند و بلندترین نقطه پارک برات بالی، کوه سانگیانگ (Mount Sangiang) است که ارتفاع آن به 1.949 متر می‌رسد.  

علاوه بر کوه سانگیانگ، 3 کوه دیگر نیز در این ناحیه وجود دارد. کوه پراپات (Mount Prapat) با ارتفاع 310 متر، کوه بانیوودانگ (Mount Banyuwedang) با ارتفاع 430 متر و کوه کلاتاکان (Mount Klatakan) با ارتفاع 698 متر.

پارک غرب بالی حدوداً در دو کیلومتری بندر گیلیمانوک (Gilimsnuk) واقع شده و تنها سه ساعت با ماشین از مرکز بالی، یعنی شهر دنپاسار بالی (Denpasar) فاصله دارد. مسافران تور بالی می‌توانند سایر جاذبه‌های گردشگری این ناحیه را، مانند موزه باستان‌شناسی (Archaeological Museum) و موزه پورباکالا (Museum Purbakala) در نزدیکی بندر پیدا کنند.