معبد بودای خوابیده بانکوک

با توجه به نقش مهمی که بودیسم در فرهنگ کشور تایلند ایفا می کند جای تعجب ندارد که به کشور معابد معروف است. با نگاهی به تپه ها که بیشتر منظره تایلند را تشکیل می دهند، می توان به راحتی دلیل این نام گذاری را درک کرد. از معابد باشکوهی که از پشت درختان در مناطق روستایی به بیرون کشیده می شوند تا معابد خیابان های شهری در بانکوک، بازدیدکنندگان تور تایلند برای پیدا کردن یکی از آنها نیازی به سفری طولانی ندارند. براساس اعلام دفتر بودای ملی، بیش از چهل هزار معبد وجود دارد که حدود 33هزارتای آنها توسط راهبان پراکنده در سراسر کشور استفاده می شود. این سازه ها نه تنها به دلیل اهمیت معنوی و اجتماعی، بلکه به دلیل ساختار بسیار زیبا و چشمگیر خود به چنین آهنرباهایی برای بازدید گردشگران تور تایلند تبدیل شده اند.

اگرچه معابد تایلندی به نام "وات" خوانده میشوند، در واقع این اصطلاح به یک مجموعه معبد متشکل از ساختمانهای مختلف مانند Ubosot (تالار تشریفات)، Viharn که در آن تصاویر مهم بودا نگهداری می شود و چدی (گنبد) که در آن یادگارهای بودایی گنجانده شده اشاره دارد. هیچ راهی برای دیدن همه معابد تایلند وجود ندارد زیرا به قدری زیاد هستند که حتی معبدی به نام دیوید بکهام (!) و معبدی که برای اعدام استفاده می شده نیز در بین آنها جای دارند. بیش از 400 معبد در سراسر شهر بانکوک وجود دارد، اما گردشگران تور بانکوک معمولا به مشهورترین آنها می روند که شامل معبد بودای زمردین ، معبد آرون و معبد بودای خوابیده می شوند.


معبد بودای خوابیده Wat Pho

معبد Pho (همچنین معروف به معبد بودای خوابیده The Temple of the Reclining Buddha) یکی از بزرگترین و قدیمی ترین معابد بانکوک می باشد. این معبد یکی از شش معبد تایلندی که از بالاترین درجه معابد کلاس اول سلطنتی برخوردار است و یک جاذبه گردشگری مهیج در لیست بازدید کنندگان تور بانکوک می باشد. معبد فو اولین دانشگاه دولتی تایلند بود که در دین، علم و ادبیات تخصص داشت. امروزه معبد فو همچنین به عنوان یکی از بهترین مدارس ماساژ و طب سنتی در این کشور شناخته می شود که از سال 1955 بنا شده است. حتی قبل از تأسیس معبد، این مکان مرکز آموزش طب سنتی تایلند بود و تندیس هایی که از موقعیت های مختلف یوگا ساخته شده بودند در آن قرار دارد.


معبد بودای خوابیده بانکوک


معبد بودای خوابیده بزرگترین و قدیمی ترین مجموعه معبد در تور بانکوک است و بیش از هر معبد دیگر در این کشور دارای بیش از 1000 مجسمه بودا می باشد. در ورودی معبد کاسه های پر از سکه میفروشند که میتوانید آنها را در 108 کاسه برنزی که در امتداد دیوارها قرار گرفته اند بیاندازید؛ اهالی بانکوک بر این باورند که این کار باعث برآورده شدن آرزوها میشود. حتی اگر اینطور هم نباشد علاوه بر صدای خوبی که از پرتاب سکه ها ایجاد میشود، میتوانید در کمک هزینه راهبان برای نوسازی معبد شریک شوید.

نقاشی های دیواری معبد از زمان سلطنت راما سوم صحنه هایی را به تصویر می کشد ،که درباره زندگی قبلی بودا داستانهایی حکایت می کند. این نقاشی های دیواری کاملاً با جزئیات بوده و به کتاب یا راهنمایی برای رمزگشایی نیاز دارد، اما حتی اگر همه تصاویر را درک نکنید می توانید از زیبایی آنها بسیار لذت ببرید. دیوارهای بیرونی نیز حاوی بیش از 150 نقش برجسته از سنگ مرمر است که صحنه هایی از حماسه Ramakien را نشان می دهد. در داخل معبد نیز یک گالری بسیار بزرگ، نمایشگر تقریباً 400 تصویر تذهیب بودا پیدا خواهید کرد.

زمینهای گسترده معبد بودای خوابیده توسط Soi Chetuphon به دو بخش تقسیم شده اند. بودای خوابیده و مدرسه معروف ماساژ تایلندی را می توان در ضلع شمالی یافت ، در حالی که امکانات صومعه (راهبان) معبد در قسمت جنوبی واقع شده است. این معبد از جاذبه های مهم بانکوک است که در بیشتر تورهای یک روزه شهر و معابد پایتخت قرار دارد که اغلب با بازدید از معابد دیگری مانند معبد آرون ، معبد ترایمیت (مجسمه بودای طلای قدرتمند) ، گالری جواهرات و محله چینی ها در تور بانکوک همراه می شود.

برای ورود به معبد باید کفش های خود را در بیاورید و همه بازدید کنندگان تور بانکوک باید لباس مناسب به تن داشته باشند. مردان شلوار بلند و حداقل تی شرت ، زنان دامن یا شلوار حداقل تا زانو و شانه های خود را بپوشانند. معبد فو همچنین راهنماهای خوبی به زبان انگلیسی دارد که بسته به اینکه تعداد افراد در گروه بازدیدکنندگان تور بانکوک چقدر است و مهارت های مذاکره تا چه اندازه خوب است ، اطلاعات جالبی را با حدود 200 یا 400 بات هزینه ارائه می دهند.


مجسمه بودای خوابیده

ساختار مجسمه بودای خوابیده تماشایی و قدرتمند است، علاوه بر دقت بی نظیر کار دست، از مواد اولیه قیمتی ساخته شده. طول مجسمه بودا 46 متر و ارتفاع آن 15متر می باشد که بزرگترین بودا در تایلند بوده و هست. این مجسمه  در سال 1848 ساخته شده و با طلا و مروارید تزئین شده است. این مجسمه که به نام Phra Phuttha Saiyat شناخته میشود، در زمان سلطنت پادشاه راما سوم ساخته شد. نکته جالب توجه گردشگران تور بانکوک این است که کف پای بودا که تقریباً 3 متر ارتفاع و 5 متر طول دارد، با جزئیات بسیار زیاد در 108 قسمت با مروارید پوشیده شده است.


مجسمه بودای خوابیده در وات فو بانکوک


تاریخچه معبد بودای خوابیده

معبد بودای خوابیده در زمان سلطنت راما اول و در مکان معبد Phodharam ساخته شد و در سال 1788 با تصمیم پادشاه زیربنای آن بزرگتر شد. خاکستر پادشاه راما اول در واقع در سالن انتصاب یا boht یافت شد؛ این بخش و بسیاری از قسمت های دیگر این معبد در زمان شاه راما سوم و مجددا در سال 1982 نیز بازسازی و گسترش یافت. بخش اعظم معماری معبد به سبک آیوتیا است و بسیاری از سازه های دیگر در محوطه از بقایای نجات یافته شهر معبد آیوتایا آورده شده؛ به عنوان مثال ، مجسمه های بزرگ چینی در اطراف 16 ورودی، زمانی در قایق های چینی مورد استفاده قرار می گرفت.


دسترسی به معبد بودای خوابیده

به عنوان یکی از بزرگترین مجتمع های معبد در شهر، تنها ده دقیقه فاصله بین معبد فو و کاخ بزرگ بانکوک می باشد. به گردشگران تور بانکوک توصیه می شود پس از بازدید از کاخ بزرگ به معبد بودای خوابیده سر بزنند و از خدمات ماساژ سنتی تایلندی آرامش بخش در اینجا استفاده کنند. این ماساژ با بسیاری از اشکال دیگر ماساژ درمانی کاملاً متفاوت است و تمایل دارد به جای آرامش بخشی ، نیرو بخش باشد و شامل حالات سبک یوگا برای کاهش استرس و بهبود گردش خون می باشد.

بهترین زمان بازدید از معبد بودای خوابیده در صبح یا غروب برای فرار از گرمای شدید ظهر و جمعیت زیاد بازدید کنندگان تور بانکوک می باشد. آسانترین راه برای دسترسی به معبد بودای خوابیده با قایق است؛ از قایق های سریع السیر در رودخانه چائو پرایا تا اسکله Tha Thien استفاده کنید.

ساعات کار: روزانه از 8.30 صبح تا 6.30 بعد از ظهر (ماساژ تا 6 عصر در دسترس است)

آدرس : Maharat Road, Phra Nakhon, Bangkok 10200, Thailand

تلفن : 006622260335

هزینه ورودی : 200 بات