سوغات تفلیس

سوغاتی های گرجستان را می توانید در پایتخت این کشور تهیه کنید. خرید سوغات تفلیس، برای مسافرین تور تفلیس (تور گرجستان) می تواند بسیار جالب و خاطره انگیز باشد. هنگامی که با این سوغاتی ها به ایران بر می گردید، می توانید با خوردن، پوشیدن و یا نصب و آویزان کردن آنها بر دیوار یا دکور خانه تان، خاطره یک سفر خوش و جالب سفر به کشوری که در نزدیکی ما قرار دارد و ریشه های مشترک تاریخی و فرهنگی با ایران دارد، را برای خود زنده نگه دارید.

به این دلیل و البته دلایل دیگری مانند ارزان بودن قیمت ها در گرجستان و امکان خرید اشیاء و اجناس مختلف هنری و صنایع دستی بسیار زیبا و کم نظیر این کشور، به توریست های تور تفلیس توصیه می شود که در کنار دیدار از جاذبه های گردشگری تفلیس، در صورت تمایل حتما سری هم به بازارهای تفلیس بزنند و جهت خرید انواع سوغاتی ها اقدام کنند.

برای خرید سوغاتی هم می توانید به خیابان هایی مانند "پکینی" (Pekini) ، "آقماشنبلی" (Aghmashenebeli) ، "روستاولی" (Rustaveli)  ، "چاوچاوادزه" (Chavchavadze) و همچنین مراکز خرید "Karvasla trade center" ، "Dry Bridge Market" و "Tbilisi Mall" مراجعه کنید. (این مراکز در مقاله مراکز خرید تفلیس معرفی شده اند) 

در اینجا تعدادی از بهترین سوغاتی های تفلیس که در سفر می توانید تهیه و خریداری کنید را به شما معرفی می کنیم:

- زیور آلات:

در بسیاری از مغازه ها و بازارهای محلی تفلیس می توانید انواع زیورآلات و جواهرات شامل دستبند، گردن بند، گوشواره، انواع انگشترها، شمشیرهای تزئینی، قاشق ها و ظروف زیبای مسی و نقره ای و غیره را می توانید در اندازه ها و رنگ های مختلف ببینید و خریداری کنید. بسیاری از این زیورآلات از مواد متنوعی ساخته شده اند، از جمله برنج، مس، طلا، نقره و حتی آلومنیوم. بد نیست بدانید که گرجستان به داشتن جواهرات بسیار ارزشمند و زیبا ولی ارزان معروف است.

- چورچخلا (Churchkhela ) :

یکی از خوردنی های گرجستان که به عنوان سوغاتی تفلیس می توانید برای دوستان و یا خانواده خود بیاورید. در اصل چورچخلا، از سیب، هلو، آلو یا گردوهایی درست شده که هنگام درست شدن، از رشته های باریکی آویزان و در آب انگور گذاشته می شود و بسیار لذیذ و مقوی است. بسیاری از توریست های تور تفلیس، حداقل یکبار این خوراکی خوشمزه گرجستان را امتحان کرده اند.



چورچخلا سوغات تفلیس    سوغاتی های تفلیس



- نقش و نگارهای دوران کمونیسم شوروی سابق:

همانطور که می دانید گرجستان هم مانند بسیاری از جمهوری های دیگر شوروی سابق، زمان درازی در حدود بیش از 70 سال بخشی از قلمرو آن بوده. امروزه هنوز هم می توانید در بازارهای عتیقه فروشی های تفلیس، انواع یادگاری های زمان شوروی سابق مانند مجسمه ها، ظروف، مدال ها، پرچم و خلاصه هر چیزی که دارای نشانه ها و طرح های دوران کمونیستی است، خریداری و به عنوان یادگاری در گوشه ای از منزل تان نصب کنید. بسیاری از توریست ها مدال های زمان شوروی را خریداری می کنند.

- صنایع دستی و هنری:

کشور گرجستان دارای فرهنگ غنی است و با توجه به نقش مهم موسیقی و فرهنگ در هویت ملی این کشور، صنایع دستی و آثار ارزشمندی هم در این زمینه توسط هنرمندان محلی گرجستان، ساخته و به فروش می رسد که تنوع بالایی هم دارند. از جمله انواع ابزار و آلات موسیقی گرجستان، انواع خنجرهای گرجی، جعبه های چوبی، مجسمه های زیبا و رنگارنگ، کیف های رنگی و با دوام، بشقاب های رنگی و طرح دار، سنگ های تزئینی و غیره را می توانید در بسیاری از خیابان ها و بازارهای این شهر با قیمت های مناسب پیدا کنید.

- لباس های سنتی و منسوجات پارچه ای:

هنگام راه رفتن در بازارهای شهر تفلیس، حتما چشم تان به بسیاری از پارچه ها، روسری ها و دستکش ها، همچنین کیف های پارچه ای ، جوراب های پشمی  و رومیزی های طرح دار بسیار زیبا می افتد. این اجناس معمولا دارای کیفیت دوخت بالایی هستند و برای خرید به عنوان سوغاتی تفلیس می توانید آنها را خریداری و به خانواده یا دوستان و بستگان تان هدیه بدهید. ضمنا کلاه های سنتی جالبی هم در این کشور بافته می شوند که مردان گرجی در قرنهای پیش از آن استفاده می کردند و بسیار شبیه کلاه سنتی کشورهای ترکمنستان و جمهوری آذربایجان است که به آن "پاپاخی" (Papakhi)  می گویند. این کلاه از پشم گوسفند درست می شود. ضمنا لباس های نمدی سنتی گرجستان را هم می توانید با کیفیت مناسب پیدا کنید. بسیاری از توریست های تور تفلیس از این دست لباس ها و کلاهه خریداری و حتی عکس های یادگاری گرفته اند.



    سوغات تفلیس لوازم موسیقی



 - ادویه های گرجستان:

این کشور از دیرباز دارای انواع ادویه های متنوع و طبیعی بوده که موجب بهبود طعم غذا می شوند. از جمله این ادویه های سنتی که بسیاری از زنان گرجی در غذاهایشان از آن استفاده می کنند، ادویه ای به نام "خملی سونلی" (Khmeli suneli) است که از ترکیب مواد طبیعی دیگری مانند گشنیز، شوید، ریحان، برگ بو خشک کرده، مرزنگوش، شنبلیله، جعفری، کاژیره، زعفران، فلفل سیاه، کرفس، نعنا، آویشن و زوفا درست می شود. شاید ترکیب این همه مواد و چاشنی های مختلف طبیعی برای درست کردن یک ادویه، عجیب و جالب باشد، اما این ادویه در فرهنگ غذایی این کشور نقش بسیار پررنگی دارد.

- خوراکی ها:

به غیر از "چورچخلا" در تفلیس می توانید انواع خوردنی های خوشمزه و لذیذی که به همراه صبحانه، نهار و یا عصرانه می توانید صرف کنید، مانند عسل طبیعی و درجه یک، کره بادام زمینی، پنیرهای خوشمزه (به خصوص پنیر دودی تفلیس)، مربا و لواشک های میوه ای لذیذ.

-  پرچم و نمادهای کشور گرجستان:

بالاخره به یکی از مهم ترین سوغاتی های تفلیس و یادگاری هایی که می توانید از این کشور خریداری کرده و با خود بیاورید،نمادهای گرجستان است. در بسیاری از مراکز خرید و بازارهای محلی این کشور – به خصوص در تفلیس – می توانید پرچم گرجستان و نمادها و نقش و نگارهای این کشور که بر روی انواع اشیاء و پوشاک نقش بسته را خریداری کنید. مثلا پرچم های کوچک یا بزرگ این کشور و همچنین لیوان، بشقاب های تزئینی با طرح مکان های دیدنی و جاذبه های گردشگری تفلیس و یا لباس و کیف و کلاه های با طرح و رنگ پرچم گرجستان و یا نمادهای شهر تفلیس.

ضمنا در این کشور فرش، قالی و گلیم های بسیار زیبایی هم بافته می شود که دارای طرح های متنوع و جالبی هستند.    

با این توصیفات امیدواریم پس از سفر به گرجستان، با دست پر و دلی شاد به خانه باز گردید.