باغ گیاه شناسی باتومی

یکی از زیباترین شهرهای گرجستان در جنوب غربی کشور، شهر باتومی با انواع جاذبه های طبیعی است که پس از تفلیس دومین شهر توریستی گرجستان به شمار می رود. جاذبه های توریستی باتومی تنها دیدنیهای طبیعی را شامل نمی شوند و از آثار باستانی و موزه های بسیار گرفته تا امکانات تفریحی و هتل های بی نظیر آن را به یکی ازمقاصد جذاب درتور گرجستان تبدیل میکنند. گرجستان از محدود کشورهاییست که تنوع گیاهی و جانوری در آن فراوان می باشد و مناطق نیمه بیابانی و قله های پوشیده از برف آلپاین را در فاصله صد کیلومتری هم پوشش می دهد. در گرجستان ۱۴ منطقه طبیعی حفاظت شده ، ۸ پارک ملی (مانند پارک ملی Borjomi-Kharagauli که بزرگترین پارک طبیعی اروپا بوده) ، ۱۲ محوطه طبیعی، ۱۴ بنای طبیعی و ۲ باغ حفاظت شده وجود دارد.


باغ گیاه شناسی باتومی Batumi Botanical Garden

باغ گیاه شناسی باتومی که در فاصله 9 کیلومتری مرکز شهر باتومی واقع شده، مساحت 108 هکتار از نوار کیلومتری بخش جنوب غربی ساحل، واقع بین رودخانه Chakvistskali و رودخانه سبز را اشغال می کند. این باغ در ارتفاع 0 تا 220 متر از سطح دریا پخش شده که توسط جنگلهای Kolkheti (راش ، شاه بلوط ، درختان برگریز) و جنگلهای همیشه سبز پوشیده شده است. این باغ با پارک هایی به قدمت یک قرن، مجموعه های بی نظیری از گلهای نیمه گرمسیری و همچنین مجموعه گیاهان ساکولنت، نخل ها، گل سرخ، کاملیا، مرکبات، بامبوها، ماگنولیا، درختان کاج، خرمالو و مجموعه های درخت افرا برجسته شده است و توجه هر گردشگر تور باتومی در باغ گیاه شناسی به برگ های بزرگ گیاه ماگنولیا با 125 سال عمر جلب می شود.


باغ گیاه شناسی باتومی


از دهه 80 میلادی کارهای مقدماتی درخصوص پرورش گیاهان جدید وعجیب در شهر باتومی آغاز شد و Michael D’alfons اولین کسی بود که گونه های جدید گیاهی را در Adjara معرفی کرد که در سال 1881 به منظور تزئین باغ خود در نزدیکی Chakvi شروع به کار کرد. همچنین Pavel Tatarinov پارک سازگار 10هکتاری در سال 1892 در ساحل باتومی که امروزه به عنوان پارک بالایی شناخته می شود را ایجاد کرد. بنیاد باغ گیاه شناسی باتومی مربوط به Andrei Krasnov استاد، جغرافیدان و گیاه شناس دانشگاه Kharkov می باشد که در نوامبر سال 1912 افتتاح شد و Iason Gordezian زارع گرجستانی در پرورش و تزئین آن کمک بسیاری کرد.

باتوجه به آب و هوای باتومی که معتدل در فصول سرد و همواره مرطوب است، باعث شده تا گیاهان خاص و متنوی درآن رشد کنند و تور باتومی را به گزینه مناسبی در همه فصول تبدیل می کند. مجموعه باغ گیاه شناسی باتومی دارای 1800 واحد طبقه بندی با 90 منشاء قفقازی است؛ این باغ به عنوان یک مرکز مهم برای گسترش اطلاعات بیولوژیکی و کشاورزی فعالیت میکند. از سال 1998 باغ گیاه شناسی باتومی به عنوان عضو حفاظت بین المللی از باغ های گیاه شناسی (BGCI) برای همکاری متقابل، به اشتراک گذاری اطلاعات علمی و کار بر روی استراتژی مشترک باغهای گیاه شناسی حدود 140 کشور، از اهمیت ویژه ای برخوردار شد. این باغ گیاه شناسی با داشتن کتابخانه علمی ، گیاهان دارویی و پایه بذر متمایز ازسایر باغ هاست و خدمات رفاهی مانند راهنما، کمپینگ، امکانات پیک نیک، سرویس های عکاسی، خرید گیاهان تزئینی و همچنین سیستم بلیط فصلی را به بازدید کنندگان در تور باتومی ارائه می دهد. دریافت سرویس راهنمای پیاده در باغ گیاه شناسی برای یک ساعت و نیم 50 Gel و سرویس راهنمای اتوبوس الکترونیکی برای 40 دقیقه 30 Gel می باشد. برپایی چادرو پیک نیک در باغ در مکانهای مشخص شده بین ساعات 6عصر تا 10 صبح امکان پذیر است که گردشگران خارجی تور باتومی ملزم به پرداخت 20 Gel می باشند.

ساعات کاری باغ گیاه شناسی : هرروزه ازساعت 9 صبح تا 8 عصر

شماره تماس : 00995422270033 - 00995422246233

وب سایت : www.bbg.ge/en/home


بخشهای مختلف باغ گیاه شناسی

در مجموع باغ گیاهشناسی باتومی دارای 29.5هکتار زمین ذخیره شده، 23 هکتار پارک، 33هکتار بخش های گل فروشی، 6هکتار گلخانه، 10هکتار طرح های کلکسیونی و 6.5 هکتار زمین های مرکبات می باشد. پارک های این باغ گیاه شناسی از قسمت های محبوب بازدیدکنندگان در تور باتومی می باشند که به شرح زیرند :

1- پارک بالایی : همانطورکه گفته شد این بخش توسط E.Tatarinov در سال 1892 خریداری و بنا شد؛ مساحت پارک بالایی 11 هکتار که با بیش از 224 گونه گیاه پر شده است. دراین قسمت علاوه بر نمایی پانورما از منظره ها و تزیینات گیاهان، نمایشگاه های فراوانی نیز برگزارمی شود.

2- پارک پایینی : پارک پایینی از ورودی اصلی کیپ سبز باغ گیاه شناسی شروع می شود و توسط گردشگر فرانسوی M.D’Alfons ازسال 1981 پرورش داده شده که خانه وی هنوز در آن واقع شده است. مساحت پارک پایینی 10هکتار می باشد که با تزیینات متمایز درزمستان گزینه انتخابی ساکنان و گردشگران تور گرجستان است.

3- پارک ساحلی Giorgi Gabrichidze  : این پارک ساحلی توسط A. Krasnov پایه ریزی و به نام بلوار آمریکا شناخته میشد که در طول جنگ جهانی دوم تقریبا نابود شد. پس از بازسازی در سال 1950 سبک آن توسط Giorgi Gabrichidze به فرانسه تغییر کرد و به نام او نامگذاری شد.


بلیط ورودی باغ گیاه شناسی باتومی

از آوریل سال 2018 آیین نامه جدیدی برای بازدید از باغ گیاه شناسی راه اندازی شد که طبق آن حداکثر قیمت ورودی 15ژل (Gel) می باشد؛ همچنین کودکان زیرده سال به صورت رایگان وارد می شوند. براساس این آیین نامه قیمت بلیط ورودی باغ گیاه شناسی به صورت زیر تقسیم بندی شده است:

•        برای شهروندان گرجستان 8 Gel

•        برای دانشجویان گرجستانی 2 Gel (با کارت شناسایی)

•        برای بازنشسته های گرجستانی 2Gel

•        برای دانش آموزان گرجستانی 1 Gel (زیر16 سال)

•        برای آژانسهای هواپیمایی که گردشگران تور باتومی را به صورت گروهی می آورند 25درصد تخفیف

•        دارندگان Batumi card 25درصد تخفیف

در برخی مناسبت ها تمامی بازدیدکنندگان ازباغ گیاه شناسایی باتومی به صورت رایگان پذیرفته می شوند (شهروندان گرجستانی یا گردشگران خارجی تور باتومی )؛ این تاریخ ها عبارتند از :

•        1 و 2 ژانویه - سال نو

•        26 ماه می – روز استقلال گرجستان

•        1 ژوئن – روز حمایت از کودکان

•        یک روز در ماه مارس – نمایشگاه گل های کاملیا

•        یک روز در ماه آوریل – نمایشگاه بامبوها

•        یک روز در ماه می – نمایشگاه گل رز

•        یک روز در ماه نوامبر – نمایشگاه میوه و مرکبات

•        یک روز در ماه دسامبر – نمایشگاه میوه کاج


باغ گیاهشناسی باتومی


دسترسی به باغ گیاه شناسی درتور باتومی

باغ گیاه شناسی باتومی در دریای سیاه در فاصله 9 کیلومتری شمال شهر باتومی و 370 کیلومتری تفلیس قرار دارد؛ درنتیجه بازدید از آن برای گردشگران تور تفلیس کمی سخت خواهد بود. اما نکته جالب محل جغرافیایی این باغ، فاصله کمتر از 40 کیلومتری آن با مرز شمال شرقی ترکیه می باشد. مانند هر جاذبه گردشگری باتومی دسترسی به باغ گیاه شناسی توسط تاکسی به راحتی انجام می شود؛ هزینه این سفر از مرکز شهر چیزی حدود 20 تا 35 Gel می باشد. اتوبوس های شماره 31 هر 15 دقیقه از مرکز تجاری باتومی حرکت کرده و در فاصله 50 متری اولین باجه بلیط باغ گیاهشناسی عبور می کنند؛ هزینه این سواری 50 تتری میباشد. اتوبوس های شماره 15 نیز هر 40 دقیقه از خیابان Zeda Gele حرکت و در فاصله 100 متری از باجه بلیط شماره 2 با هزینه 80 تتری توقف میکنند.

آدرس : Mtsvane Kontskhi (Green Cape),, Batumi, Georgia