جزیره فی فی پوکت

جزایر فی فی Koh Phi Phi گروهی از شش جزیره کوچک هستند که در فاصله 40 کیلومتری جزیره پوکت در دریای اندامان قرار دارند. نام جزایر فی فی از ترجمه مالایی برای درخت حرا خاکستری ، "Pokok Api Api" گرفته شده ، چرا که این درختان در سراسر جزایر وجود دارد. از نظر تقسیمات کشوری جزایر فی فی بخشی از استان کرابی تایلند هستند اما در بین جاذبه های توریستی پوکت نیز دسته بندی میشوند و در بسیاری از برنامه های تور پوکت نیز بازدید از این جزایر قرار دارد. بزرگترین جزیره Phi Phi Don میباشد که دارای روستایی با حدود 3هزار نفر ساکن که بیشتر ماهیگیر و مسلمانند است؛ تعدادی از ساکنان نیز کارمندان مرتبط به گردشگری و کارگران در حال ساخت و ساز هستند که دین بودیسم دارند. با توجه به افزایش علافه گردشگران تور پوکت به بازدید از این جزایر امکاناتی مانند رستوران، هتل، کلینیک، بانک و دستگاههای خودپرداز هم در آن ایجاد شده است. جزیره بزرگ بعدی جزیره غیر مسکونی Phi Phi Lee است که در طول روز مملو از توریست ها اما در شب خلوت میباشد، زیرا امکاناتی برای اقامت به جز چادر وجود ندارد. جزایر دیگر Mai Phai، Yung، Bida Nok و Bida Nai هستند.


جزایر فی فی پوکت


اگرچه انگلیسی به طور اجباری در مدرسه تدریس می شود، اما افراد بومی کمتر تحصیل کرده هستند و به گویش روستایی تایلندی صحبت می کنند، که زبان رسمیشان است. کارمندان بخش گردشگری و مجریان مختلف تور پوکت و تور جزایر فی فی ، به زبان انگلیسی برای برقراری ارتباط با گردشگران مسلط هستند. جزایر فی فی دارای رستوران های فراوانی برای انتخاب هستند، چه پیتزا ایتالیایی و ماکارونی، چه شنیتل آلمانی یا غذای سنتی تایلندی را ترجیح دهید، حتما غذاهای مورد نظر خود را پیدا خواهید کرد. همچنین دو نانوایی با ارائه انواع کیک و سایر خوراکی های مخصوص تایلند نیز وجود دارد.


تاریخچه جزیره فی فی

یافته های باستان شناسی حاکی از آن است که این منطقه از زمان ماقبل تاریخ نیز سکونت داشته اما شواهد زیادی برای تأیید این ادعا موجود نیست. اما شناخت این جزیره تا سالهای اخیر بسیار محدود بود تا اینکه در سال 2000 برای ساخت فیلم هالیوودی ساحل The Beach سازندگان فیلم به دنبال مکانی بودند که مشابه توضیحات کتاب (که فیلم بر اساس آن ساخته شد) باشد که با جزایر فی فی آشنا شدند. در آن زمان تنها چند ماهیگیر ساکن جزیره بودند و جزیره به هیچ عنوان توسعه یافته نبود. با اینکه برای تولید این فیلم به منظره طبیعی جزیره آسیب رسید اما پس از اکران آن توجه گردشگران تور تایلند از سراسر جهان به جزایر فی فی جلب شد. پس از آن در سال 2004 جزایر فی فی توسط سونامی اقیانوس هند به شدت آسیب دید، اما امروزه اقداماتی برای محافظت از جزیره انجام شده و مجددا در حال ساخت آن هستند.


جاذبه های گردشگری جزایر فی فی

یکی از نکات برجسته جزایر فی فی وجود کوههای عالی و تجهیزات صخره نوردی میباشد که گردشگران تور پوکت می توانند خود را برای صعود در تپه های سنگ آهک تقریباً عمودی به چالش بکشند. جزایر فی فی برخی از زیباترین مناظر ساحلی کره زمین را گرد هم آورده اند و دارای یکی از گرمترین نقاط برای غواصی در کره زمین میباشد. با توجه به فرهنگ جزایر فی فی فعالیت های مردم و گردشگران شامل غواصی، قایقرانی، شنا، پیاده روی در تپه های جنگلی، صخره نوردی، آفتاب گرفتن در سواحل و آواز خواندن و رقصیدن در اطراف آتش در شب میشود. برخی از جاذبه های گردشگری جزایر فی فی عبارتند از :

1- ساحل و خلیج مایا Maya Bay در  Phi Phi Lee

گردشگران تور پوکت برای بازدید از ساحل زیبای مایا میتوانند با یک تور جزیره فی فی به همراه راهنما از طریق جنگل به این خلیج محبوب برسند؛ فیلم " ساحل"  در این خلیج فیلم برداری شده است.

2- غار وایکینگ ها Viking Cave در Phi Phi Lee

غار وایکینگ ها که دارای نقاشی های ماقبل تاریخ است در انتهای یک صخره بلند سنگ آهک واقع در ضلع شمال شرقی جزیره واقع شده و توسط یک قایق از خلیج تونسای (اسکله اصلی در جزایر فی فی) تقریباً با 30 دقیقه زمان قابل دسترسی است.


غار وایکینگ ها در جزیره فی فی پوکت


3- جزیره بامبو Bamboo Island ( Koh Phai )

جزیره بامبو در فاصله 30 تا 40 دقیقه در شمال فی فی دون واقع شده و پیدا کردن قایق برای مسافرت به آنجا و لذت بردن از شن و ماسه سفید باورنکردنی و آبهای آبی بسیار راحت است. جزیره بامبو که مکان مناسبی برای یک سفر یک روزه است، با حضور صخره های مرجانی فوق العاده در قسمت غربی نیز مکانی مناسب برای غواصی میباشد.

4- تالاب پیله Pileh Lagoon

تالاب پیله واقع در سمت دیگر خلیج مایا، یک خلیج با آب زمرد رنگ است و هر گردشگر تور جزیره فی فی را ترغیب به شیرجه و غواصی در خود میکند. این تالاب در جزیره فی فی لی قرار دارد و از طریق انواع قایق ها قابل دسترسی است.

5- خلیج تونسای Tonsai Bay

خلیج تونسای قلب تپنده جزایر فی فی میباشد، زیرا علاوه بر اینکه روستای اصلی جزیره در اینجا قرار دارد، بندر اصلی دهکده نیز در خلیج تونسای واقع شده است. این منطقه تا ساعت 2.5 ظهر که آخرین کشتی جزیره را ترک میکند مملو از گردشگران تور پوکت میباشد.

6- چشم انداز های فی فی Phi Phi Viewpoints

چشم اندازهای فی فی به راحتی قابل دسترسی و بدون شک یکی از بهترین و زیباترین مناطق تایلند هستند، مسیر آنها بسیار مناسب پیاده روی و از پشت روستای تونسای شروع میشود.

7- کلاس های آشپزی تایلندی Pum's Thai Cooking School
عضویت در کلاس های آشپزی تایلندی یکی از بهترین سرگرمی ها در جزیره فی فی میباشد، رستوران و کلاس آشپزی پوم در ساحل پاتونگ واقع شده است و شعبه دوم آن در روستای تونسای قرار دارد.

8- خلیج دالوم Loh Dalum

در شمال جزیره فی فی دون، روبروی خلیج تونسای یک بهشت گرمسیری قرار دارد و با جو آرام خود محیطی مناسب برای گرفتن آفتاب و غواصی در آبهای کم عمق فیروزه ای میباشد و تنها 150 متر پیاده روی از خلیج تونسای دارد.


خلیج دالوم جزیره فی فی


9-  ساحل میمون ها Monkey beach

ساحل میمون یک ساحل عالی با ماسه های سفید در ساحل غربی جزیره اصلی فی فی در نزدیکی خلیج تونسای است.در این ساحل، می توانید انتظار داشته باشید که برخی میمون های بازیگوش آماده برای گرفتن غذاهای شما هستند.

10- جزایر بیدا Bida Islands

جزایر بیدا شامل دو جزیره بیدا نوک و بیدا نای که جنوبی ترین جزایر تایلند هستند که معروف ترین نقاط غواصی در منطقه با وجود صخره های مرجانی، ماهی های برقی و کوسه های زبرا میباشند.


دسترسی به جزیره فی فی

 بر خلاف جزایر جیمز باند که در قسمت شمالی پوکت قرار دارند، جزایر فی فی در قسمت جنوب شرقی پوکت و در پارک ملی فی فی قرار گرفته اند. فرودگاه بین المللی کرابی نزدیکترین به جزایر فی فی (46 کیلومتر) با تعداد زیادی خطوط هوایی به مقصد کشورهای مختلف میباشد. همچنین فرودگاه شهر پوکت نیز گزینه مناسبی برای دسترسی به جزایر میباشند، زیرا تعداد قایق های مسافری از پوکت به جزایر بیشتر هستند. جزایر فی فی به وسیله کشتی و قایق از بندر پوکت (تقریباً 2 ساعت)، کرابی (90 دقیقه) ، جزیره لانتا و آئو ننگ نیز قابل دسترسی هستند؛ البته قایق موتوری و هواپیماهای شناور نیز برای رسیدن به جزایر وجود دارند که سریع تر، لوکس تر و گرانتر هستند. کشتی های Ferry 390 بات و قایق های موتوری 900 بات هزینه دارند و مسیر را در حدود 40 دقیقه کوتاه تر میکنند.

در داخل جزایر فی فی جاده موتوری وجود ندارد، از این رو هیچ اتوبوس و تاکسی در منطقه فعالیت نمیکند. همه جاذبه های توریستی جزیره فی فی قابل پیاده روی هستند اما برای گردشگران تور پوکت که تمایلی به پیاده روی ندارند، دوچرخه های کرایه ای برای چند ساعت در فی فی دان وجود دارد.


دسترسی به جزیره فی فی


آب و هوای جزایر فی فی

با موقعیت عرض جغرافیایی در حدود 7 درجه شمالی، جزایر فی فی کاملاً نزدیک به استوای زمین هستند. اگر بارندگی های فراوان در طول سال نبود این جزایر در طول سال دمای بسیار زیادی را متحمل می شدند. دمای میانگین جزایر حداقل 17 و حداکثر 37 درجه سانتیگراد در طول سال میباشد و در مجموع مانند آب و هوای تایلند ، در جزایر فی فی نیز آب و هوای گرمسیری در تمام طول سال حاکم است. در جزیره فی فی 2 دوره هوای بسیار گرم وجود دارد، بین آوریل و می وقتی دمای متوسط ​​بین 30 تا 36 درجه است و گاهی رعد و برق وجود دارد و بین سپتامبر و اکتبر که بارندگی های مکرر باعث خنک شدن فوق العاده هوا میشوند.

جزایر فی فی دارای 2 فصل گرم و مرطوب هستند؛ فصل گرم از نوامبر تا آوریل و فصل مرطوب از ماه می تا اکتبر میباشند. به دلیل بارش های فراوان در کشور و مخصوصا جزایر فی فی بهترین زمان سفر با تور جزایر فی فی در فصل خشک یعنی بین نوامبر تا آوریل میباشد. به دلیل فصل اوج گردشگری در این ماهها علاوه بر شلوغی و گرانی هتل ها و اقامت گاهها، به دلیل محدودیت تعداد آنها ممکن است ظرفیت خالی نداشته باشند. بین ماههای فوریه تا می هوای جزایر فی فی در بهترین حالت خود قرار دارد و در کنار آفتاب ملایم نسیم بهاری نیز هوا را دلپذیرتر میکند. در این ماهها دریا در آرام ترین وضعیت قرار دارد و مناسب ترین زمان برای سفر گردشگران تور پوکت برای شنا و غواصی به جزایر فی فی میباشد اما ماههای ژوئن تا اکتبر دریا میتواند خطرناک باشد.